Počuli ste o medzinárodnom festivale v talianskom mestečku Pennabilli?
V dňoch 1. – 4. 6. 2023 sa členovia Ansámblu nepravidelného divadla a tiež organizátori Festivalu AMPLIÓN – Nový kabaret & pouličné umenie v Banskej Štiavnici
Ján Fakla, Jana Mikitková, Dušan Krnáč a Ema Rajčanová zúčastnili na 27. ročníku medzinárodného festivalu performatívneho umenia Artisti in Piazza, ktorý sa koná začiatkom júna v Pennabilli (Taliansko). Tento rok festival oslavoval štyri múzy: pomalosť, sen, hru a spojenie.
Stredoveká obec Pennabilli, založená v roku 1350 vo vnútrozemí provincie Rimini, sa nachádza v historickej oblasti Montefeltro v talianskom regióne Emilia-Romagna asi 140 km juhovýchodne od Bologne a 35 km juhozápadne od slávneho San Marína. Dnes je to mestečko medzi dvoma kopcami s pozostatkami hradov Penna a Billi s jedinečným centrálnym námestím, úzkymi uličkami a zákutiami, malebnou okolitou prírodou a 3 000 obyvateľmi. Bolo domovinou aj maestra Tonina Guerru (1920 – 2012), talianskeho básnika, spisovateľa a scenáristu Felliniho, Antonioniho, Rosiho a Tarkovského filmov.
Začiatkom júna Pennabilli hostilo na 30 prirodzených i postavených, zväčša exteriérových scénach v centre mesta 63 súborov z celej Európy, ktoré sa predstavili verejnosti až s 321 produkciami (vrátane repríz). Hrali na námestiach, parkoviskách, v uličkách, v divadle Vittoria, na i vo svojich karavanoch, v autobusoch a tiež v šapito zóne Palacirco. Na neveľkej rozlohe mesta sa celé 4 dni, až dlho do noci, bavilo, tancovalo a nadchýnalo pouličným umením viac ako 25 000 dospelých, rodín, detí, dôchodcov aj zdravotne znevýhodnených.
Dramaturgia Artisti in Piazza 2023 sa nechala viesť štyrmi inšpirujúcimi múzami – pomalosť, sen, hra a spojenie, ktoré boli aj v hlavnom vizuáli festivalu a ktoré sprostredkovali performatívne umenie vo všetkých jeho tvorivých aspektoch. Program bol mixom súčasného cirkusu, jedinečného bábkového divadla, pantomímy, množstva zábavných pouličných umelcov, energickej hudby, spontánneho tanca a širokej škály workshopov pre všetky vekové kategórie. Púťovú atmosféru vytváral obvyklý stánkový a neobyčajný trh oživujúci festival (stánky s umeleckými výtvormi a výtvarné inštalácie), Food Trucks, happeningy, foto- a výtvarné inštalácie, buskeri (umelci hrajúci na ulici, ktorým platia za vystúpenie do klobúka), netradičné hry či interaktívne inštalácie a hlavolamy pre deti.
Výber umeleckých produkcií 27. ročníka bol výsledkom viacročnej spolupráce, ktorú si festival pestuje s ďalšími medzinárodnými festivalmi, sieťou vytvorenou kultúrnymi operátormi a umelcami z celého sveta, a tiež výsledkom výberu z online formulára, ktorým sa môžu umelci prihlásiť na festival počas zimných mesiacov.
Dramaturgia sa snažila o vyváženosť performatívnych žánrov, aby uspokojila záujem všetkých vekových kategórií. Množstvo pouličných a novocirkusových umelcov zastupovali najmä talianski umelci, napríklad cirkusové duo Circo Carpa Diem s čínskou tyčou, akrobatickým bicyklom a dynamickou klauniádou Dolce Salato, Rasoterra Circos akrobaticko-komediálnou inscenáciou Happiness, komickí bratia a fakíri Circus Maraviglia alebo Gambeinspalla Teatro s komicko-romantickou show The Dream Clown & Bubbles. Z množstva performerov vynikol aj pouličný improvizátor This Maag zo Švajčiarska s bravúrnou alpskou interaktívnou show Toto je vrchol alebo Adrian Schvarzstein zo Španielska s pojazdným karavanom a bláznivou manželskou komédiou Sweet home on wheels a najmä svetovo preslávený Cho Kairin z Japonska v tradičnej Chinese Super Acrobat show so žonglovaním na vysoko naukladaných stoličkách.
Novú formu strhujúceho divadla v tajuplnom šapito predstavila španielska spoločnosť Cia Ortiga v bábkovo-objektovom predstavení An-ki o znovuobnovení života so silným ekologickým motívom. Podobný, ale viac edukačný charakter malo Sentimentálne oceánografické imaginárium talianskej spoločnosti Samovar v malom cestovnom karavane pre 7 divákov. Tradičnú formu rodinného kočovného života priviezol na festival taliansky trojgeneračný surrealisticko-populárny bábkarský súbor Girovago e Rondella Family Theatre. Tvoria ho divadelníci, hudobníci, sochári, bábkari, herci a vynálezcovia, pre ktorých sa umenie v priebehu tridsiatich rokov stalo životným štýlom. Vo vlastnom autobusovo-divadelnom areáli Teatri Mobili vytvorili štyri divadelné priestory pod holým nebom, kde predviedli niekoľko netradičných unikátnych produkcií. Prvý bol venovaný „emocionálnym“ divadlám (elektro-mechanické divadlá pre jednu osobu). Druhý priestor uvádzal v bus-divadle „prstovú“ hru Manoviva od Compagnia Girovago e Rondella a tretie bus-javisko patrilo Compagnia Dromosofista s performanciou Antipodi, ktorá bola spojením rôznych štýlov a techník figurálneho divadla od čínskych tieňov cez manipuláciu s predmetmi až po fyzické divadlo. Na štvrtej sa predstavila nová atrakcia – Múzeum túlavých bábok, pripravená v kooperácii s festivalom. Celý areál dotváral malý, ale veľmi populárny ekologický RiCiclo Carosello (ekologický pedálový kolotoč bez motora) pre deti s koníkmi vyrobenými z recyklovaného materiálu. Špecifickú performanciu Sto zvukov absolvoval s prihlásenými účastníkmi festivalu hudobník, zvukový umelec, učiteľ a výskumník z Rimini Emiliano Battistini na zvukovo-artovej prechádzke spojenej s prehliadkou okolitej krajiny.
Okrem veľkých pouličných show boli najviac navštevované koncerty kapiel na malých i veľkých pódiách, resp. nočné DJ sety v cirkusových stanoch. Alternatívnu folk-rockovú hudbu v meste ponúklo švédske trio sestier Baskery (predskokanky Robbieho Williamsa), world music, swing, balkan music a folk reprezentovala multinárodnostná kapela Saffran! zo Španielska, psycho-rockovú hudbu s jazzovou príchuťou s veľkým úspechom zahrala britská kapela Rum Buffalo, kombináciu rôznych štýlov od gypsy a tropikalizmu cez dub psychedéliu až po hip hop ukázala talianska kapela Veeble a dynamický pouličný koncert na pomedzí swingu, dixielandu, balkánskej hudby a klezmeru s putovaním po meste predviedla talianska Banda Storta.
Festival mal aj angažovanú rovinu. Dobrovoľníci sa niekoľko dní aktívne zúčastňovali na veľkolepom workshope známeho francúzskeho vizuálneho umelca Oliviera Grossetêta, ktorý už roky prenáša svoje participatívne monumentálne stavby do celého sveta, vychádzajúc z pojmov spoločenskosť, aktívna skúsenosť, kolektívna participácia, zdieľanie a inklúzia. Pre Pennabilli pripravil špeciálnu konštrukciu, stavbu a dekonštrukciu monumentálneho diela, postaveného z kartónových škatúľ a lepiacej pásky. Dva dni vopred a počas akcie vytváral na centrálnom námestí Piazza Garibaldi s festivalovými účastníkmi symbolické znázornenie historického spojenia dnes už neexistujúcich hradov Penna a Billi. Happening ich kolektívneho zbúrania na záver festivalu vyvolal obrovské nadšenie divákov, ktorí ich skákaním (à la skákací hrad) zdemolovali a roztrhaný kartón spoločne v improvizovanom rade presunuli z centra mesta do zberného dvora na recykláciu.
Festival Artisti in Piazza organizuje miestne kultúrne združenie Ultimo Punto, ktoré pod vedením prezidenta a umeleckého riaditeľa Enrica Partisaniho zamestnáva viac ako 300 ľudí. Spolieha sa najmä na profesionálov a priateľov, ale aj na početných dobrovoľníkov z celého Talianska. Tohtoročný organizačný tím bol pripravený, zohraný a oddaný akcii, všetci boli ochotní a profesionálni. Viditeľné boli najmä služby prvého kontaktu, všadeprítomný umelecký riaditeľ a technici na trojkolesových dodávkach, ktorými prevážali pomedzi davy ľudí techniku či scény a rekvizity. Vnímateľná bola aj neopísateľná atmosféra a neviditeľný duch veľkého spoločenstva, ktoré má radosť z umenia, priateľstva a porozumenia. Pomaly prenikal celým mestom napriek občasnému dažďu, v radostnej pohode účastníkov, v snoch aj hrách umelcov spojených s prajnými divákmi. Srdečná atmosféra sa vytvorila aj medzi umelcami na spoločnom pikniku v Záhrade zabudnutých plodov, kde bola ochutnávka miestnych špecialít a vzájomná výmena kontaktov medzi organizátormi a umelcami. Aj tvorcovia Festivalu AMPLIÓN vďaka návšteve mestečka podobného Banskej Štiavnici objavili unikátne performancie a umelcov, ktorých sa pokúsia pozvať a uviesť pre slovenského diváka.
Účasť na medzinárodnom festivale Artisti in Piazza v Taliansku z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.
Ján Fakla & Jana Mikitková
Foto: Ján Fakla & Artisti in Piazza