logotyp: JAVISKO.sk
Vyhľadať

RUBRIKY

Aktuality

Ako urobiť lacno a rýchlo úspešné ochotnícke divadlo. Časť tretia: Divadlo pre deti na základných školách

Drobná aktuálna poznámka na úvod

Časy sa možno menia, ale ľudia zostávajú stále tí istí. Človek neznalý pomerov by si možno povedal: Načo sa otravovať s ochotníckym divadlom, načo cediť umeleckú krv na studených podlahách zle vetraných školských telocviční, keď stačí ukradnúť auto, predať ho a namiesto dobrého divadelného mena (Cena za objavne insitnú poetiku pri prznení klasického dramatického textu; Zvláštna cena poroty za dôsledné dodržanie didaskálií a pod.) riskovať iba priestupok a láskavé pohrozenie prstom? Človek neznalý pomerov sa mýli. Aj v divadelných podvodníkoch[1] bijú vlažné umelecké srdcia. Všetci falošní ochotníci už dávno rozkrádajú eurofondy alebo štát, prípadne rozkladajú naše mozgy. Praví ochotníci zostávajú. Radšej si budú v pote zle našminkovanej tváre zarábať na fašírku svoju každodennú, než by si mali v Dubaji vyčesávať nafúkaný piesok z čerstvo vysadených vlasov.[2]

Koniec drobnej poznámky.

Dôležité upozornenie č. 1

Základné školy majú dva stupne. Napriek tomu, že prvý stupeň až nebezpečne často pripomína materskú školu, nie je tomu tak! Nedajte sa oklamať, mohli by ste ľutovať. Medzi materskou školou a 1. stupňom ZŠ sú dva základné rozdiely:

a) väčšina žiakov už vlastní smartfóny, takže ich povedomie o živote a umení je na diametrálne inej úrovni;[3]

b) pedagogičky/pedagógovia bývajú zväčša absolventkami/absolventami elitných okresných univerzít, takže sa nedajú opiť jedným rožkom, musíte ich opíjať najmenej dvomi.

Podrobnejšie k téme rozdielov tu:

C:\_downloads\roz.jpg

Koniec dôležitého upozornenia.

Dej[4]

Zatiaľ čo pri divadelnej produkcii pre materské školy nám bohato postačilo klasické „Veni, vidi, vici“[5], prvý stupeň ZŠ vyžaduje aspoň náznak náznaku dejovej línie a druhý stupeň už musí mať plnohodnotný náznak. Pokiaľ vaše dielo (dielko, dieločko, dieločičenko) nebude mať niečo, čo pripomína (hoci vzdialene) epiku, hrozí, že vás obecenstvo[6] prekukne a v rozčúlení vás zahádže značkovými desiatami alebo školskými aktovkami od Louisa Vuittona.

Zložitosť epiky sa najľahšie odmeria množstvom príbehových liniek. Pokojne môžu byť infantilné, ale musia byť. A musia byť zrozumiteľné[7]. Pre prvý stupeň postačí jedna príbehová linka, druhý stupeň potrebuje dve.[8]

Možnosti vývoja príbehu s jednou dejovou líniou

Dve dejové línie s naznačeným konaním hlavných postáv

Ukážka analýzy deja klasickej drámy Dva buchy a tri šuchy[9]

Kostýmy

Na rozdiel od produkcie pre MŠ, si už nevystačíme s bazálne krikľavou farebnosťou. Pokiaľ by nám však snaha o výtvarnú estetizáciu príliš narušila starostlivo nastavený pomer cena – výkon, dajme si aspoň pozor na zladenie použitých farieb.

D:\Texty\Javisko\kombinacia-farieb.jpg

Jednoduchá a praktická pomôcka každého kostýmového výtvarníka

Oveľa efektnejším a efektívnejším prístupom je výroba kostýmov, ktoré aspoň z diaľky a na prvý pohľad vyzerajú ako divadelné.[10]

Pri zarábaní na deťoch 1. stupňa ZŠ si vystačíme s dvomi základnými pravidlami:

  1. zajko má dve veľké hnedé uši a jeden malý hnedý chvostík; psík má dve uši a jeden chvost (ík), ale jedno ucho je komicky zvesené[11];
  2. postave intelektuála dajme do rúk pero[12], manuálne pracujúcemu kladivo.[13]

Dôležité upozornenie č. 2

Príliš to nepreháňajme! Majme stále na zreteli, že našou úlohou nie je ohurovať veľkosťou talentu. Inak nezarobíme ani na Daciu, nieto na Lamborghini!

Kulisy a rekvizity

Na tie rovno zabudnime! Kto by ich komplikovane vyrábal a následne ešte komplikovanejšie nakladal, prevážal, vykladal, staval, rozoberal, nakladal, prevážal a vykladal? Chceme byť múzami pobozkaní, nie denne znásilňovaní!

Druhý stupeň ZŠ

V podstate dodržiavame tie isté pravidlá ako pri 1. stupni, ale isté rozdiely tu sú:

  1. veľmi vítané sú literárne, historické alebo literárno-historické témy, voľne vychádzajúce z učebných osnov;[14]
  2. ešte vítanejšie sú decentne[15] stvárnené vzťahy medzi pohlaviami;[16]
  3. vtipné narážky na pedagogický zbor konkrétnej školy;[17]
  4. humor! humorhumorhumor! Žiaci majú dosť vlastných drám na predmetoch, z ktorých budú robiť prijímacie skúšky!
  5. aspoň dve hiphopové čísla a jednu romantickú pieseň!

Veľmi dôležité upozornenie!

Faktúry sú diablov vynález! Platba na účet v banke je Luciferov nástroj! Doba cashu je nesmrteľná!

Many Coins In A Plastic Bag Stock Photo, Picture And Royalty Free Image.  Image 20101008.

Svätý grál ochotníka hrajúceho pre základné školy

Dúfam, že je každému jasné, že nič krajšie a podnetnejšie, ako je tento obrázok, už nevymyslíme. V ďalšej časti si vysvetlíme, ako podojiť stredné školy.

Vyhotovil kolektív autorov Karol H., Karol D. a Karol D. H.

  1. Rozumejte: ľudí vyznávajúcich ochotnícky diskurz inklinujúci k praktickej stránke umeleckého procesu.
  2. V spoločnosti kačacieho zobáka so slepačím mozgom.
  3. In: Úloha nesylabotonického Rytmusa pri kreovaní osobnosti madrfakera. Píštanské recitačné zvesti, 11/2028, s. 874.
  4. V súčasnosti preferovaný termín je epika.
  5. Prišiel som, zahral som, odniesol som si vrecká s drobnými.
  6. Rozumejte deti, nie pedagogičky a pedagógovia.
  7. Zrozumiteľnosť = všetci na konci vedia, prečo a ako sa to stalo a ako to dopadlo, dokonca aj pedagogičky a pedagógovia.
  8. Tri príbehové linky sú v tomto prípade kontraproduktívne. Tri sú vhodné až pre maturitné ročníky a televízne seriály.
  9. In: Anonymné režijné knihy a iné pikantnosti. Thalios: Dolný Parnasov, 1791, s. 14.
  10. Nezabúdajme, že vďaka kostýmom môžeme primerane dvihnúť cenu vstupenky.
  11. Ďalšie inšpirácie: BREHM, Alfred – Život zvierat.
  12. Plniace perá a fixky neodporúčame – kto to bude prať?!
  13. Perá záhadne zmiznú oveľa zriedkavejšie ako notebooky, kladivá ako príklepové vŕtačky.
  14. Netreba študovať metodické príručky, vystačíme si s hmlistými spomienkami na školské časy.
  15. Rozumejme: nežalovateľne a znovuobjednateľne.
  16. Dôležitý je prieskum trhu – musíme vedieť, či je príslušná škola konzervatívne alebo liberálne zameraná.
  17. Aj tu je dôležitý predbežný prieskum trhu – internetové stránky školy.
#Metodické_listy 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

PODOBNÉ ČLÁNKY