Aktuality

default thumbnail: JAVISKO.sk

Zuzana Dovičáková: Uterus

Časti

  1. Princess Abort
  2. Démon neplodnosti
  3. Suchá jabloň
  4. A život ide ďalej

Osoby a obsadenie:

ANNA KATOVICKÁ

EMA

ŠÉFOVÁ

MAJA

HLAVA 1 až 4

TETA

MESAČNÁ BLUDIČKA

SESTERNICA

SESTRIČKA

BLAVAČKA

ŠKREKY

PÁN MĹKVY

KAROL

PRIATEĽ

  1. PRINCESS ABORT

Scéna I.

Na javisku sú dve ženy. Jednej nevidieť do tváre, sedí k divákom chrbtom a vášnivo gestikuluje. Druhá, ktorej vidieť tvár, na ňu hľadí takmer bez mimiky a pohybu.

MAJA … a tá Karolína z tretieho, vieš, čo prestúpila z ekonomického k nám asi pred mesiacom. No tak tá sa nejak podozrivo motá okolo Karola. Erika hovorila, že Karol sa rozišiel s tou svojou presne týždeň po tom, ako nastúpila tá Kaja. Tú Kaju nemajú bars radi, čudná je. Ale zato s chlapmi, s tými si rozumie. To vieš – riť má veľkú jak Balaton a prsiská jak Tatry. Vieš si predstaviť, že každý jeden kolega by sa rád po nej vydal na turistiku. Nie každý má však potrebné vybavenie. Zato Karol… šak vieš, určite si počula – ten už má za sebou niekoľko úspešných vrcholov. Keby mal Karol pohlavnú chorobu, šéf by musel zavrieť firmu, lebo by maródovala takmer každá zamestnankyňa… Len Martina by ostala robiť… s tými svojimi gélovými nechtami. Nerozumiem. Gélové nechty si dá, ale tie pokazené pahýle v papuli si u zubára nedá opraviť. Ku kozmetičke nezájde… niektorých ľudí nepochopíš … no chápeš? Tak čo, objednáme si?

ANNA (VOICEOVER) Nikdy som nebola pozitívny človek. Ale svoj negativizmus neviním z toho, čo sa mi stalo. Život nerozlišuje ľudí podľa ich svetonázoru, naloží každému rovnako, či sa prihlúplo usmieva, či nezmyselne plače. Neverím v osud, ale isté klišé pravidlo sa – mám pocit – obtáča i okolo mojej domnelo ateistickej existencie. Nech sa ti stane čokoľvek, môžeš si byť istý, že to, čo príde ďalšie, bude oveľa intenzívnejšie. Žiaľ, i v negatívnom zmysle. A väčšinou to zmení tvoj dovtedajší pohľad na svet. Alebo aspoň na tvoje fungovanie v ňom. Všetko má svoj význam, ale len taký, aký mu dáš ty! Roztopašný život sa totiž iba hrá…

ANNA … Ty si strašná pinda, Maja.

MAJA (Vypľuje vodu.)

ANNA Prečo si taká šokovaná? Nehovor, že som prvá, čo ti to povedala, lebo neuverím…

MAJA … No vieš čo… Tak ja sa ťa tu snažím rozptýliť a ty…

ANNA Rozptýliť ma monológom o tom, koľko ľudí sa počas mojej neprítomnosti v robote obmrdalo a kto má aké gélové nechty? Ako ťa mohlo vôbec napadnúť, že ma toto zaujíma a rozptýli, prosím ťa.

MAJA Veď sa raz musíš vrátiť do reálneho života. Nie si ani prvá ani posledná, ktorej sa to stalo…

ANNA Čo ja vôbec riešim, že?

MAJA Treba posmútiť a ísť ďalej.

ANNA Ako vo vojne… Treba počítať so stratami?

MAJA Pozri, mojej kamoške sa to stalo dvakrát a až na tretíkrát vyšlo. Treba proste skúšať.

ANNA Moja maternica nie je ako topánky v obchode… Hlavne, že mi to radíš ty… čo si úrodná ako tekvica na komposte, čo produkuje samé dravé a silné plody…

MAJA … Pozri, ale viem si predstaviť…

ANNA Nevieš… Pozri, ja viem, že tým svojím podivne zvráteným spôsobom mi chceš úprimne pomôcť, ale empatia nie je tvoja silná stránka.

MAJA Tak čo ti mám povedať?

ANNA Mlč… Len pime kávu… A ak budem chcieť, budem hovoriť a ty len budeš počúvať. Nič len počúvať. Neraď mi, nesúď ma a neľutuj. Len počúvaj. Alebo stačí, ak sa tak budeš len tváriť.

Na javisku tma, okolo Anny sú tváre a svätožiara zo striekačiek a ihiel. Na stehnách má napísané „abortion missed, spontal“. Pohybová sekvencia: kyretáž. Hudba: basy, stály zvuk podobný siréne.

HLAVA 1 A koľkože to mala rokov? Cez tridsať? No nečudo.

HLAVA 2 Tak to darmo, to už tie hormóny nie sú to, čo v dvadsiatke.

HLAVA 3 A čo čakala? Tu to majú tie emancipované ženy. Keď si uvedomia, že už deti treba, tak potratia.

HLAVA 4 Ani maternica už nie je taká pružná…

HLAVA 1 To za našich čias sme si odrodili čo najskôr a nebol problém.

HLAVA 2 Pravdu máš. Teraz samý potrat. Bodaj by nie, keď modelky v štyridsiatke rodia.

HLAVA 3 My sme toto v rodine nikdy nemali… Žiaden potrat – to teraz také slabé tie ženy sú, možno aj z tej antikoncepcie.

HLAVA 4 Zvrátená doba. Rozmaznané ženy.

HLAVA 1 Ženy na poliach rodili…

HLAVA 2 … a hneď potom robili…

HLAVA 3 … krv omyli v potoku…

HLAVA 4 … a potom umreli na zápal…

HLAVA 1 Zvrátená doba je dnes, no…

Hudba: jednoliata basová. Spoza Anny sa vynárajú postavy v čiernom, s čiernymi rúškami cez ústa. Otáčajú Annu ako na gynekologické kreslo. Najprv počuť nezrozumiteľné zvuky, ktoré sa formujú do slov gynekológa.

GYNEKOLÓG (VOICEOVER) Missed abortion, nevidieť akciu. Plodové vajce je prázdne… na kyretáž… Súhlasíte? Rozumiete, čo vám hovorím…? (Zvuk koliesok.) Ste na niečo alergická? Už ste mali narkózu? Teraz sa vám začne trochu točiť hlava…

Zmena svetla – zážitok v narkóze.

Scéna II.

Chrápanie – Anna vstáva a všemožne sa snaží si zapchať uši. Potom sa postupne rozsvieti svetlo, akoby svitalo.

TETA Tá to jak fajne še tu špi, ne? Čekam starého, no, mi má doniesť tresku. Bo ja tu tote rihanice, čo tu dávajú, žrec nebudzem. Jak dluho ši tu?

ANNA Tri dni.

TETA Ja tu druhýkrát – mne tu už znaju. Kelo hodzin? Bo o džešatej mi má donest pikantnú tresku, znaš?

ANNA Viem, pred chvíľou ste to hovorili.

TETA V kerym ši tydzňu?

ANNA Už v žiadnom.

TETA Tá toto moje čtvarte dzecko. Ani neznam jak a už čtvarte. Ja keby mala krámy, tá ani neznam, že som tehotná… Len teraz daco hutorela, že mam krvny tlak vysoký, ta me sem poslala… Ta neznam, co to a z čeho to… Šak ja nič nerobim, čo by mi zle robilo. Toti lekare nic neznaju. Neznam, co by som mohla urobic, žeby ten tlak zošol…

ANNA … Čo tak jesť menej tresky…

TETA (Po chvíli ticha.) … To z teba to decko vypadlo?

ANNA Čo?

TETA Či vypadlo dzecko pri potrace.

ANNA O tom fakt nebudem rozprávať.

TETA … Ešce si mloda, ešte budzeš mac dzeci… Jaj, kedy tota treska pridze… Ta ja toto dzecko ani neplanovala – muž kamionista… Furt dadze, ja sama s totymi dzecmi… Pridze. Zrobi dzecko. Odidze… Tak ci povim. Ja i tonic som pila, naj totych dzeci nemam toľko. A ta vidziš, jak klišť še trime vo mne. Ale šak to dobre… Jak še hutori, to dzecko požehnanie… I ich mam požehnane. (Smiech.) Idzem sebe zdrimnuc, kym dojdze ta treska… Neznám dajak zaspac… (Zrazu chrapot.)

Po chvíli sa zobudí a začne stonať a kričať na sestričku.

TETA Sestrička! Rodzim! (Odnesú ju zo scény.)

ANNA (Zdvihne telefón.) Ahoj. Tak už idem domov. Všetko o. k. Nemajú ma tu prečo držať. Za takú hodinu po mňa môžeš prísť. Ešte čakám na prepúšťaciu správu. (Zloží telefón.) Späť do reality. (Sadne si na stoličku – posteľ je už pripravená pre ďalšiu pacientku, ktorá vchádza dovnútra.) Dobrý deň.

EMA Dobrý deň. (Sadne si na posteľ.)

ANNA Budete mať VIP izbu – ja už idem domov.

EMA Super… Tiež sa nezdržím dlho.

ANNA Držím palce. (Zazvoní telefón.) Ahoj, mami. Áno, čakám na prepúšťaciu správu. Hm. Áno, v rámci možností som v poriadku. Vraj ten myóm môžem porodiť. Porodiť, áno, dobre si počula. Tak… aspoň niečo, čo porodím. O. k. Tak sa zastavím potom. Čau.

EMA Myóm? To je trochu netradičné krstné meno v našich končinách.

ANNA No, bude to aj netradičný pôrod. Avšak, má to aj svoje výhody – v noci ten nezhubný nádor nebude plakať, netreba ho kŕmiť a tak.

EMA Ale asi nebude taký rozkošný.

ANNA To nie, nebude. A ani mi nepovie „mama“.

EMA Asi ste mu nedali meno?

ANNA Len také všeobecné a premenlivé – kokot, buzerant, pičús, čo mi zabil dieťa.

EMA Rozumiem. Ale aspoň máte vinníka. U mňa je vinník neznámy. Ale možno prefúknu vaječníky a všetko bude fajn.

ANNA Možno.

EMA To ste boli na kyrete?

ANNA Sčasti. Moja akčná maternica vypudila plod sama. Začal sa mi spontánny potrat. V závere už nebolo veľmi čo zo mňa škrabať.

EMA Keď vám to telo spustilo samo… možno by ste prežili aj v minulosti. To viete, neumreli by ste na zápal maternice.

ANNA Neviem, či by ma muž v minulosti nepredhodil vlkom zato, že mu nedokážem donosiť dieťa. Síce, stačilo by ma hodiť niekde do lesa a pri tom krvácaní by si ma už vlky našli samy – ani namáhať by sa nemusel. Viete, čo je najkomickejšie? Že zo mňa vyliezlo takmer všetko – okrem myómu. A prečo ste sa vy, takto v lete, v čase dovoleniek, rozhodli prefúknuť si vaječníky?

EMA Dovolenky pri mori ma už omrzeli. To viete, chcela som skúsiť niečo nové.

ANNA Pochopiteľné.

EMA Mňa by v minulosti pravdepodobne tiež predhodili divej zvery. Nedokázala by som dať mužovi to jediné, pre ktoré by ma vo svojej prítomnosti vôbec trpel. Nikto by to nepredpokladal, pochádzam totiž z dosť plodného vrhu.

ANNA Á, takže ste rodinný unikát. Hlavná téma rodinných stretnutí. Nikto nechápe, prečo ste neplodná, pretože každá z vašej rodiny otehotnela, len čo sa na ňu muž pozrel.

EMA Tak veru… U vás tiež, predpokladám, nik nerozumie, ako sa to mohlo stať, veď máte v rodine samé výstavné chovné samice s diamantovými maternicami, čo pľujú potomkov ako ťava sliny.

ANNA My sme hádam rodina, že to tak dobre poznáte?

HLAS SESTRIČKY Pani Katovická, už máte pripravenú správu!

ANNA Už musím ísť. Prajem príjemné prefukovanie.

EMA Ďakujem. Vám príjemný pôrod.

Scéna III.

Anna sedí za stolom. Pečiatkuje a lepí papieriky na stenu, potom hľadí do neznáma.

ŠÉFOVÁ Katovická. Volala sekretárka z Altery, že potrebuje dokumenty o kúpe, tak to pošlite prioritne. Treba kontaktovať aj pána Rozniaka z Unlimited, nech pošlú tie podklady, aby sme mohli začať. Čo najrýchlejšie spracujte tieto podklady, aby sme ich posunuli obchodnému oddeleniu. Pozrite Máriin e-mail a vybavte tie najurgentnejšie záležitosti. Dnes nepríde, jedno z jej detí ochorelo. Katovicová… rozumiete?

ANNA Áno, samozrejme. Ale nemá preberať úlohy v neprítomnosti Márie Jana?

ŠÉFKA Áno, ale Jana musí ísť domov k deťom. To je kríž bezdetnosti Anna, tak už to chodí – nemáte deti, môžete robiť za troch. A boli ste týždeň preč. Vedenie, žiaľ, nevidí rozdiel medzi PN a dovolenkou. A mnoho kolegýň sa tiež pýtalo, kde ste, keď za vás robili vašu prácu.

ANNA Stokrát radšej by som bola tu ako tam a pracovala, verte mi. Moje kolegyne si vážne mysleli, že som si len tak z roztopaše potratila, aby som mala voľno?

ŠÉFKA Štatisticky sú vraj ženy empatickejšie, ale po dlhoročných skúsenostiach s prácou v ženskom kolektíve s výsledkami tých štúdií nesúhlasím. A v ktorom týždni?

ANNA Magických deväť.

ŠÉFKA Ja trinásť. Prekvapená? Nikto od „hyeny“ nečakal, že chce mať mláďatá?

ANNA Skôr som prekvapená, že viete, že vás volajú hyena…

ŠÉFKA To boli ešte iné časy. Vtedy okrem bežnej populácie nemali v náplni práce empatiu ani lekári. Prišla som na pravidelnú prehliadku ku gynekológovi, ten ma vyšetril, mykol plecami a skonštatoval, že plod je mŕtvy. Niečo uložil do papierika a poslal ma s tým do druhej nemocnice. Tam mi urobili výškrab pri plnom vedomí. A vyhodili moje dieťa do koša… To bolo prvý a poslednýkrát, čo sa mi podarilo otehotnieť.

ANNA Vlastne som ani kariéru neurobila…

ŠÉFKA Katovicová, neľutuje sa… Maternicu ešte máte a času pred sebou až-až. Aj na kariéru, aj na deti. A keď už sme pri tej kariére – vážne ju neurobíte, keď budete v práci len zízať do prázdna… Šup do práce – aspoň prídete na iné myšlienky.

ANNA (VOICEOVER) Myoma nascens… nad cervixom… znie to ako meno postavy z Hry o tróny. Pritom je to len neprimeraný výstrelok mojej maternice, ktorá v sebe silou-mocou chcela niečo vypestovať. Dlho som jej nedala šancu, aby mohla upiecť vo svojom hladkosvalovom náručí nového človeka, a tak si, možno i z trucu, v sebe vypestovala parazita. Parazita, ktorý ako sojka vyhodí z hniezda ostatných a právoplatných potomkov. Niet sa čo diviť, ten hruškovitý orgán je rovnako teatrálny ako jeho majiteľka. Som racionálna! Klamem si odo dňa, keď myomatózna sojka z mojich útrob vypudila môj genetický odkaz vzniknutý z lásky pre tento svet Nemôžem za to! Prikrmujem sebaklam. Svet si ho neprial. Neprial mu sa narodiť a trápiť sa na ňom. Nie je to moja vina! Klincujem sebalož, keď sa nemôžem ubrániť výčitke, že si položilo svoj krátky životík vinou neskúsenosti svojej matky. Nie som silná, nedokážem sa ubrániť pocitu, že som zlyhala.

  1. DÉMON NEPLODNOSTI

Scéna I.

Ema sedí na stole v tureckom sede, takže vyzerá, že medituje.

EMA Myslím, že som sa už oslobodila od svojich vnútorných pút… Počula som také odomykanie niekde tuto. (Ukáže si na spánok.)

Spoza nej vytancuje „mesačná bludička“.

MESAČNÁ BLUDIČKA Klamstvo tvojej očiste nepomôže. Špiní to tvoje čakry.

EMA Ale ty si ako bieliaci čakro-vanish, škvŕn a špiny ich zbavíš.

MESAČNÁ BLUDIČKA Sarkazmus dezinfekcii tvojej duše tiež neprospieva. Priťahuje k sebe negatívnu energiu. Musíš sa zbaviť chmúrnych racionálnych viróz, ktoré rozhlodávajú tvoju prírodne čistú dušu. Jej svetlo je čistá emócia. Poruchy emočného svetlá narúšajú hormonálny systém a tým tvoju schopnosť otehotnieť.

EMA Sarkazmus že pôsobí antikoncepčne? Nepovedz to nikomu, pretože farmaceutické firmy by skrachovali.

MESAČNÁ BLUDIČKA Prestaň byť nevestou neplodnosti – musíš vyhnať démona pochybností, až vtedy privedieš dieťa na svet. Spoločne musíme prísť na to, prečo démona priťahuješ. Povedz úprimne – priala si si byť ženou?

EMA Nikto sa ma nepýtal.

MESAČNÁ BLUDIČKA Prihováraš sa svojej maternici?

EMA Ani nie, ale to nie je zaujatosť voči nej – nevediem dialógy ani so žalúdkom.

MESAČNÁ BLUDIČKA Najprv musíš pochopiť samu seba, svoje ženské ja – prijmi vlastné lono. Zbav sa ukrytej nenávisti k svojim rodidlám a budeš slobodná.

EMA Ja som so svojimi rodidlami v pohode…

MESAČNÁ BLUDIČKA Určite? Nikdy ti nenapadlo, že by si radšej bola mužom a nemusela čeliť tej nevýslovnej potupe, že nedokážeš naplniť svoje poslanie na tomto svete? Že ostatné ženy sú ako úrodná pôda a ty ako púšť, v ktorej sa neuchytí ani jedovatý brečtan? To ťa vôbec nehnevá?

EMA Keď to povieš takto…

MESAČNÁ BLUDIČKA Musíš ešte veľa mentálne cvičiť – dnes sa s priateľkami umývame v mesačnom svite v lone prírody a pijeme z čaše plodnosti alchemilkový čaj… pridaj sa.

EMA Dík, ale príde muž zo služobky – lono prírody znie fajn, ale už nebol dva týždne doma, asi aj on túži po lone a myslím, že pre svoje otehotnenie urobím viac, ak ostanem cez noc s ním… Dokonca ovulujem.

Ema prichádza domov, odkladá kľúče. Scéna: plachta a pod plachtou látka vytvárajúca dojem človeka ležiaceho pod ňou.

EMA Ahoj, láska. Tak ako bolo? To si z cesty taký unavený, že spíš, či len pripravený čakáš na mňa – ty nemravník… (Ľahne si k plachte a hladí ju.) Áno, áno, len hraj nedobytného, vieš, ako veľmi ma to rajcuje…. Ale no tak, Kajo, netvár sa, že spíš… Uťahuješ si zo mňa. Ja sa teším na teba celý týždeň a ty chceš chrápať? Kajsi, to nemyslíš vážne… Čo? (Nahne sa nad plachtu, akoby počúvala, čo Karol hovorí.) Ale prestaň s tými rečami, že si pre mňa len darca spermií a že s tebou spím len kvôli genetickému materiálu. Tak prepáč, že s tebou, svojím manželom, chcem dieťa! Vážne som nenormálna, keď chcem naplniť naše manželstvo. O. k., ako chceš, keď je pre teba túžba po vlastnom mužovi odpudzujúca, nemáme o čom. (Otočí sa na druhú stranu, smerom k divákom – urazená.) A nemám plodné dni… Keby ťa to zaujímalo. (Pod plachtou začne šmátrať ruka.) Prestaň. Kajsi, svoju šancu si premrhal – dobrú noc… (Ruka neprestáva.) Nechaj tak, veď ty predsa nie si nádoba na spermie… Daj pokoj.

Na tretíkrát sa nechá prehovoriť a zmiznú pod plachtou.

Scéna II.

Na posteli sedí Ema, zamyslená. Po chvíli spoza postele vyťahuje téglik a z neho tehotenský test – čaká na výsledok. Nahnevane ho odhodí, nato jej zazvoní telefón a ona zdvihne.

SESTERNICA No ahoj, moja… No, ako sa máš? Počuj, videl ťa môj Ďuri dnes v Auparku, že vraj si bola v lekárni, niečo si kupovala. Že taká si, aspoň on hovoril, pekná… Celá žiariš, reku, či pred nami dačo neskrývaš? No, nič nové nemáš?

EMA Nie, nie som tehotná… Len som stlstla.

SESTERNICA Jáj… No škoda. Ale to je dobré, že sa obaľuješ. Šak keď chceš bábätko, tak to musíš z niečoho živiť. Nemôžeš jak trieska vyzerať… A ináč, čo robkáš?

EMA Nič podstatné.

SESTERNICA Hej? Minule išla v telke jedna relácia, ženské kruhy sa to tuším volalo, a tam presne hovorili o ženách jak ty. Čo majú taký problém… Tíško, Andrejko, mamička telefonuje s tetou Emou.

EMA O akých ženách ako ja? Myslíš brunety, učiteľky alebo koho? A aký problém? Mimochodom, bola som za tou tvojou známou, „mesačnou bludičkou“, či ako sa to predstavila. Myslím, že práve ona má o niečo väčší problém ako ja. Drahá moja sesternica, kde si ju spoznala? Tiež v nejakom pofidérnom ženskom lichobežníku či inom plošnom tvare?

SESTERNICA Andrejko, nepapaj ten káblik, to nie je pelendrek, tam vedie elektrina, vieš…. Prepáč moja, som ťa prepočula… Čo si hovorila?

EMA Ale nič.

SESTERNICA Veď, Emka, ja by som ti tak priala. Z celého srdiečka. Deti, to je radosť…. Andrej, nežuj ten kábel, som povedala, lebo ťa potrasie elektrina a budeš žiariť v tme ako tá nočná lampička, čo máš v izbe… Moja, deti sú šťastie, to by si mala konečne zmysel života, vieš.

EMA Ale ja mám zmysel života…

SESTERNICA Hej, hej jasné, že máš… Ale vieš, taký skutočný zmysel… Andrej, choď preč od toho kábla, ti hovorím!

EMA Moje životné zmysly sú zmyselnejšie, ako kedy boli tvoje…

SESTERNICA Hej, hej, moja… Šak ja viem, moja… Sa nehnevám na teba, moja… Ale veď v najhoršom si môžeš nejaké adoptovať, veď nechcených detí je dosť.

EMA Som učiteľka… Denne vychovávam dvadsať cudzích detí, už chcem vychovávať svoje.

SESTERNICA Šak jasné moja. Andrej! No, moja, musím končiť, lebo decko mi zajebe elektrina, keď nezakročím. Ešte ti zavolám, moja.

EMA (VOICEOVER) Nieže otehotnieš!… Prízvukovala mi mama vždy, keď som ako násťročná išla niekde na chatu. „Nie, mami, neboj sa, neotehotniem,“ sľubovala som.  A svoj sľub držím dodnes. Som ako vyprahnutá púšť, v ktorej nehostinnom piesku nevyklíči žiadne semienko. Nehostinná posolená pôda, v ktorej sa neujme ani burina….

  1. SUCHÁ JABLOŇ

Scéna I.

Na javisku štyri hlavy – Blavačka, Škreky, Karol a Pán Mĺkvy pripravení na poradu.

BLAVAČKA Akože, ludkovia… Ja neviem ako vy, ale ja som busy, ja mám roboty vyše hlavy. Vie niekto, prečo Hyena zvolala poradu? Akože my v Bratislave sme nemavali takto často. Ako raz za mesác a inak elektronická komunikácia. Veď doba internetu toto. Ako ne, važne, ja viem, ludkovia, že sa asi opakujem, ale neviete prečo máme poradu?

ŠKREKY Ale, prosím ťa, čo ona vie o internetovej komunikácii. Šak keď ona bola mladá, ešte telegraf používali alebo cez poštových holubov komunikovali. Das päťdesiat rokov má tá žena. Pozri na ňu, jak vyzerá.

KAROL Ale no tak, dievčatá, veď Hyena nemá viac ako štyridsaťpäť.

BLAVAČKA Štyridsaťpäť? Ježiš, čau, Kajo. Ty už si sa vrátil z dovolenky? Ako bolo v Kalifornii? Plával si súbežne s delfínmi?

KAROL Hej, plával, a veď prídeš ku mne pozrieť fotky, Bei, nie?

BLAVAČKA Ale to vieš, že áno, Karolko, veď mne sa more páči.

KAROL Páči sa jej more… DIG MORE!

ŠKREKY Ha, ha! To ako má štyridsaťpäť? Preboha, to čo si s tým ksichtom nedá dačo spraviť? Či to ako chce ukazovať skúsenosti, či čo? Ale nie, vážne, veď teraz sú možnosti, nemusí mať ksicht ako pokrčený papier.

BLAVAČKA No neviem, ako vy tu, ale u nás v Bratislave každá tretia má plastiku. Päťdesiatničky jak tridsaťročné babenky vyzerajú. Ako ja verím, že tu v Košiciach, šak to už skoro Ukrajina, nejsú peňáze, ale šak ona peňáze má. Veď my jej zarobíme, ne?

ŠKREKY Ha, ha! Tak chlapa nemá, deti nemá, nemá kde vybúriť energiu, tak porady zvoláva!

KAROL Maja z personálneho mi hovorila, že vraj ide Hyena na dlhodobejšiu PN. Že tu bude dlhšie bezvládie. Možno preto tá porada.

PÁN MĹKVY Ticho, už ide…

ŠÉFKA Tak, kolegovia! Dnešnú poradu som zvolala, aby sa predišlo zbytočným fámam…  Takže vážení, chcem vám oznámiť, že od pondelka budem PN a zrejme to bude dlhodobejšia záležitosť. V čase mojej neprítomnosti povedie úsek Karol. Snáď nemusím nikomu zvlášť pripomínať, že žiadna, opakujem žiadna spoločnosť nerozdáva peniaze len tak, že si niekto príde do práce odsedieť osem hodín. Očakávam od každého plné pracovné nasadenie, plnenie plánu. Jednoducho, čísla musia byť. Z mojej strany je to všetko. Nejaké otázky?

BLAVÁČKA Pani šéfová, len sa dajte dokopy, zdravie je prvoradé.

ŠKREKY My všetko zvládneme, nebojte sa, pani šéfová, len oddychujte….

BLAVÁČKA Aby ste sa nám v zdraví vrátili.

ŠKREKY Držíme pršteky, takto silno!

ŠÉFKA Fajn. Ak nie sú žiadne otázky, rozíďte sa na svoje pracoviská. (Odíde.)

PÁN MĹKVY Tak čo, šéfe? Čo taký náhly vzostup? Ty si zdolal už aj šéfovú? Ty si fakt neskutočný, chlape…

Scéna II.

SESTRIČKA No, pani Kamonová. Tak trojka izba je vaša. Všetko vám už vysvetlil doktor. Zajtra urobíme operáciu. Od dvanástej nič nepiť, nejesť. Keby niečo, tak zvoňte.

ŠÉFKA (Vytiahne kaktus, uloží ho vedľa seba.) Naposledy som tu bola pred desiatimi rokmi… Oslavovalo by si už svoje desiate narodeniny. Čo by si bolo? Chlapec či dievča? Bolo by to jedno. Napiekla by som ti obrovskú tortu a pripravila nádhernú oslavu. Na dvore by pobehovalo plno detí – tvojich kamarátov, zatiaľ čo ja a tvoj otecko by sme sa šťastne usmievali a boli na teba hrdí.

Ja a tvoj otecko… myslela som, že to spolu zvládneme. Stále mi opakoval, do poslednej chvíle, ako ma miluje. A z tej veľkej lásky, ktorú ku mne cítil, urobil dieťa druhej. A teraz sedí a smeje sa s ňou na oslavách narodenín ich dcéry.

To mal prežívať so mnou! Namiesto toho som tu, v nemocnici, a rozprávam sa s kaktusom. Neber to osobne – aj napriek tým pichliačom si mi stokrát príjemnejší ako väčšina ľudí v mojom okolí.

Rastliny som mala vždy v obľube. Nikdy nezabudnem na starú košatú jabloň u nás na dvore. Namiesto toho, aby som sa hrala s bábikami, liezla som po jej konároch ako chlapec. Ale jednej jari jabloň vyschla. Ani jeden púčik. Otec ju bez milosti vyťal, suchý strom zavadzal, bral miesto a slnko ostatným stromom, ktoré rodili. Nestaral sa o to, že po ňom rada leziem.

Naposledy som odtiaľto odišla naprázdno, ale s nádejou. Teraz nádej vyhasína, teraz odtiaľto odídem už ani nie ako žena…

  1. A ŽIVOT IDE ĎALEJ

Scéna I.

Na scéne Anna a jej partner pristupujú k imaginárnemu autu, on jej hádže kľúče.

PRIATEĽ (Zadrží jej ruku.) Najprv pás. (Ťažko jej vráti kľúče.)

ANNA Pozri, keď nechceš, aby som šoférovala, tak v pohode, pustím ťa za volant…

PRIATEĽ Nie, nie, ty šoféruješ… veď je to automat. Rovná cesta, čo sa môže stať…

Anna naštartuje auto a idú. O chvíľu podskočia.

PRIATEĽ Miláčik, pozor kanál, to bol kanál. Nabudúce sa skúsime kanálu vyhnúť, o. k.? (Druhýkrát podskočia.) Opäť kanál! Čo sme si povedali, miláčik, že obídeme kanál, keď ho vidíme! (Zahýbajú doľava.) Prečo bočíme? Nebočíme, ideme rovno – rovná cesta!

ANNA Veď obchádzam kanál! Mám či nemám obchádzať kanály, tak sa už rozhodni!

PRIATEĽ Hlavne pozeraj na cestu. (Prudké zabrzdenie.) Prečo stojíme?

ANNA Ide auto. A má prednosť. Ide z hlavnej… Či?

PRIATEĽ To ťa chválim, áno, dávaš prednosť, sme na vedľajšej ceste, dobre, ale to auto je desať metrov od nás! Prešla by si, prešla by si cez celé sídlisko a vrátila sa sem a ešte stále by to auto nevchádzalo na križovatku…

ANNA Bezpečnosť na prvom mieste. O chvíľu sme tam.

PRIATEĽ No, a teraz zaparkujeme… Dozadu. Cúvaj… Áno… Nie, nie, stoj! Dopredu! Stoj! Nadbehni si. Čo robíš?! Vieš čo, idem von a ukážem ti. (Vyjde von, no keď sa zavrú dvere, nič nepočuť.)

ANNA Vieš čo? Zaparkuj si to sám…

Scéna II.

ŠÉFKA Máte voľné? Už vyšla sestrička?

EMA Teraz tam majú pacientku.

Prichádza Anna, sadá si vedľa Emy a zdraví sa, no na prvý pohľad ju nespoznáva. Šéfku si nevšimne, ale rozpamätá sa na Emu.

ANNA Zdravím, tak ako sa máte?

EMA Dá sa. A vy?

ANNA Tiež fajn. Je to už mesiac, čo som priviedla na svet zdravý myóm.

EMA Ale nehovorte. A aký bol pôrod?

ANNA Náročný, trval dva týždne. A vy ako?

EMA Prefúknuto, ale vyrovnane.

ŠÉFOVÁ Katovická, to ste vy?

ANNA No dobrý deň, to je náhoda…

ŠÉFOVÁ Veru, keď sa nestretneme v práci, tak aspoň tu.

EMA Tak vy ste kolegyne z práce?

ANNA To je moja šéfová.

ŠÉFOVÁ Tak ako v práci? Už mi to celkom chýba.

ANNA Treba robiť za troch, pretože tri štvrtiny oddelenia sú na maródke. Aj Karol. Maja z personálneho hovorila, že vraj má kvapavku a nakazil polku oddelenia. Vzhľadom  na to, že personálne je v našej firme niečo ako SIS, niečo pravdy by na tom mohlo byť.

ŠÉFOVÁ Keby sa tak robilo, ako klebetilo, už dávno by mal každý z vás stopercentné odmeny.

ANNA Niet nad náhodné stretnutia u gynekológa. (Ema sa zasmeje nad článkom v časopise.) Čo to čítate?

EMA Ale, taký článok od odborníčky psychologičky o tom, že keď prekonáte nejakú traumu, mali by ste skúsiť niečo nové alebo niečo, čoho ste sa už dlho báli…

ŠÉFOVÁ … aby ste sa posunuli ďalej a vyvíjali ako osobnosť…

ANNA Ja som náhodou začala robiť niečo, čoho som sa už dlho bála.

EMA Ale, a čo?

ANNA Začala som šoférovať – teda, vodičák už mám dlhšie, ale až teraz som si dala kondičné jazdy…

ŠÉFKA A ako to ide?

ANNA No, povedala by som… že až na pár začiatočníckych chýb celkom dobre.

KONIEC

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

PODOBNÉ ČLÁNKY