# Zádrapky

HK 70: Umelecké hľadačstvo divadiel poézie

Spájajúcim atribútom inscenácií (a kolektívov) bol ich hľadačský potenciál a jeho realizácia v divadelnom tvare. Veľmi citlivo a presne nachádzajú paralely medzi literatúrou a životom a učiac sa divadelnému jazyku ich čoraz zaujímavejšie realizujú na javisku.
Prečítajte si záverečné hodnotenie jubilejného ročníka Hviezdoslavovho Kubína v kategórii divadiel poézie a recitačných kolektívov.

VIAC INFO ↓

Nasycovanie tvaru. Divadlo poézie na 69. ročníku Hviezdoslavovho Kubína

Šesťdesiatdeväť ročníkov sa neudeje len tak. Stoja za tým ľudia, ktorí sa o festival starajú a chránia ho aj v ťažkých spoločensko-politických situáciách. A, samozrejme, sacrum – vnútorné opodstatnenie. Prečo to robíme, má to umeleckú kvalitu, môže to zotrvať, dokáže sa to zvnútra naplniť?

Jerzy Grotowski, poľský divadelný režisér a teoretik, významný reformátor divadla, hovorí v kontexte svojej teorémy o „svätom hercovi“ o akte sebaprenikania, objavovania samého seba, spojenom s obetou časti samého seba. Rola sa má využívať ako trampolína, nástroj, s pomocou ktorého študujeme, čo je skryté za našou každodennou maskou – najvnútornejšie jadro našej osobnosti.

Takúto divadelne posvätnú prácu vykonávajú každý rok všetky generácie účastníkov Hviezdoslavovho Kubína, a tým napĺňajú sacrum podujatia. A inak tomu nebolo ani v jeho predjubilejnom ročníku.

VIAC INFO ↓