
Hľadáte text na Hviezdoslavov Kubín? Potrebujete rýchlokurz? Nech sa páči!
Rýchlokurz & slowkurz výberu textu na umelecký prednes detí a mladých pre začiatočníkov od pedagogičky a porotkyne Janky Mikitkovej.
Rýchlokurz & slowkurz výberu textu na umelecký prednes detí a mladých pre začiatočníkov od pedagogičky a porotkyne Janky Mikitkovej.
Ako vyzeral rok 2024 v neprofesionálnom divadle a umeleckom prednese? V prvej časti ankety odpovedajú odborní pracovníci a pracovníčky pre divadlo Národného osvetového centra a ich externí kolegovia a kolegyne. Čo vás v uplynulom roku zaujalo, inšpirovalo či iritovalo?
Odpovedajú Tatiana Šišková, Renata Jurčová, Alexandra Štefková, Katarína Jánošová, Matej Moško, Lucia Ditmarová, Jakub Molnár a Diana Laciaková.
Kon(tro)verzácie – konferencia o umeleckom prednese, divadle poézie a recitačných kolektívoch pri príležitosti 70. Hviezdoslavovho Kubína.
„Zaujímavosťou prednesov v I. a II. kategórii poézie aj prózy bola dramaturgia. Spoločnou črtou všetkých prednesov bola obrovská chuť osloviť publikum, čo sa im vo veľkej miere podarilo. Dokázali, že už ovládajú jazyk prednesu, prirodzenú aj štylizovanú intonáciu, zručne narábajú s melódiou, dynamikou, tempom, rytmom aj pauzou, preto ako naozaj dôležitý sa tu ukázal text, ktorý si vybrali pre svoju výpoveď,“ píše Eliška Sadíleková vo svojom záverečnom hodnotení.
„Aj v jubilejnom 70. ročníku HK sa potvrdil už dlhšie trvajúci trend výrazne kvalitnej úrovne prednesov tretej kategórie, ktorá pravdepodobne súvisí nielen s vyspelosťou recitátorov 7. – 9. ročníka, ale aj s ich dobrým a často dlhodobým pedagogicko-lektorským vedením,“ píše vo svojom hodnotení Soňa Pariláková.
Privádzať a motivovať mladých ľudí k múzickému čítaniu hodnotnej slovenskej a svetovej beletrie, interpretačne s ňou pracovať smerom k realizácii prednesu ako umeleckého diela a kvalitu jednotlivých výstupov overovať a konfrontovať v kritickom, kvalifikovanom, ale zároveň prajnom prostredí – to všetko naplnil aj 70. ročník Hviezdoslavovho Kubína.
Viac v hodnotení Petra Milčáka.
V dnešnej dobe, keď sa veľa hovorí o kríze čítania s porozumením a o potrebe kritického myslenia, by sme mohli v školách využiť práve umelecký prednes. Pri jeho príprave sa deti učia klásť otázky, hľadať súvislosti, pomenúvať emócie, chápať konanie postáv a uvažovať o tom, ako by sa ony zachovali v konkrétnej situácii. Učia sa komunikovať s poslucháčmi, sebavedome vysloviť svoj názor a tiež prijať spätnú väzbu na súťažiach, akceptovať iný názor, zamyslieť sa nad pripomienkami a zvážiť, ktoré sú pre ne prínosné.
Profesionálna lektorka umeleckého prednesu Eliška Sadíleková definuje v ďalšom diele seriálu Hľadáte text na Hviezdoslavov Kubín? texty vhodné na prednes a zamýšľa sa nad hodnotou čítania a otváraním komunikácie pre dnešnú generáciu.
„Meziříčský festival je v mnohém unikátní a od ostatních přehlídek v České republice i na Slovensku se liší: nejen výjimečnou poetickou atmosférou a precizně propracovanými pravidly, ale především neutuchajícími příležitostmi pro vzájemné potkávání českého a slovenského uměleckého přednesu. Při závěrečném rozborovém semináři, kdy porota hodnotila oba výkony všech finalistů, se její členové jednoznačně shodli, že letošní ročník patřil svou úrovní mezi mimořádné.“
O tom, ako sa darilo slovenským recitátorom a recitátorkám na najvýznamnejšom podujatí v oblasti umeleckého prednesu na česko-slovenskej úrovni, sa dozviete vo festivalovej reflexii člena poroty, českého literárneho vedca Davida Kroču.
JAVISKO
ISSN: 2730-1257
e-mail: javisko.noc@nocka.sk
Nám. SNP č. 12, 812 34 Bratislava 1
Slovenská republika
2023 © Národné osvetové centrum
Všetky práva vyhradené.
Logofont by Peter Biľak.