# DISK

Blaho Uhlár bol a zostáva režisérom – filozofom. BU!

Slová v nadpise patria Nadežde Lindovskej, jednej z autoriek štúdií v zborníku o tvorbe Blaha Uhlára, ktorý vyšiel v tomto roku.
Blaho sa ho dočkal. Konferencia k jeho životnému jubileu sa z dôvodu pandémie presunula na rok 2022, Premiéra knihy, ako nazval krst zborníka, sa uskutočnila 10. júna 2024.
Dočkal sa aj ocenenia od pani prezidentky Zuzany Čaputovej – Radu Ľudovíta Štúra III. triedy za mimoriadne zásluhy o rozvoj Slovenskej republiky v oblasti kultúry a umenia (2024). A dočkal sa aj ďalšieho občianskeho ocenenia – Ceny Trnavského samosprávneho kraja za kultúru (2024). Divadelných ocenení jeho práce bolo nespočetne viac, no finančnou podporou mesta, kraja, štátu si nikdy nemohol byť istý. Napriek tomu hrebendovsky prenášal svoje divadlo do nových priestorov, keď mu tie staré vzali, veril v jeho silu, opodstatnenosť a šíril svojím príkladom bytostné prepojenie človeka s umením.

VIAC INFO ↓

Blaho Uhlár menil divadlom spoločnosť

Od deväťdesiatych rokov, keď som v Divadle Stoka prvýkrát videl inscenáciu Blaha Uhlára, ma jeho tvorba neprestala fascinovať. Novosť, objavnosť, živelnosť, citlivosť, to všetko sa mi ponúkalo ako rovnocennému partnerovi, bolo pozvánkou k dialógu a dokázalo vytvoriť vzácne spojenia s ďalšími ľuďmi v hľadisku a na javisku Stoky. Divadlo do skutočnosti presahovalo spôsobom, aký som dovtedy nezažil. Bolo možné vnímať, ako mení ľudí, scitlivuje ich, stmeľuje.

VIAC INFO ↓

Niekoľko úvah nad Scénickou žatvou 2023

Kam a ako smerujú prúdy súčasného a tradičného divadla? V spleti foriem ostávame tradiční, ale v téme súčasní – nie je súčasné už vlastne aj tradičné? Závisí súčasné viac od tém alebo od formy? Bude viac doku divadla, aby sme sa zosúčasnili? A pre koho sa zachová tradičné divadlo? Čo treba uvoľňovať a kde treba hľadať, aby bolo impulzov dosť? Chcú nové témy svoje vlastné, nové formy? V situácii, keď tu už všetko bolo, sa vlastne otvárajú nové možnosti spojení.
Päť úvah predsedníčky poroty Scénickej žatvy 2023 Miriam Kičiňovej.

VIAC INFO ↓
Divadlo DISK, Trnava: CHOLESTEROL

Belopotockého Mikuláš 2023. Aký je jazyk dvadsiateho prvého storočia v prúdoch súčasného divadla?

„Prestížny festival, ktorý je vrcholom všetkých činoherných prehliadok, ukázal, ako tvorcovia súčasného ochotníckeho divadelného sveta uvažujú a akým jazykom sa vyjadrujú, prípadne aký jazyk kreujú. Nosnou témou tohtoročných inscenácií bola manipulácia v rôznych formách. Je to príznačné pre dobu, v ktorej žijeme a ktorú žijeme. Stále sa obávame, že nás niekto manipuluje – často sa stráca to, čo je a čo nie je reálne. Stretávame sa s prevracaním právd, hodnôt, reality. Či už zo strany štátu, či jednotlivcov,“ píše v hodnotení Belopotockého Mikuláša Renata Jurčová. Aké ďalšie témy a otázky priniesol 48. ročník sa dočítate v článku.

VIAC INFO ↓
Divadlo „A“ a Divadlo Shanti, Prievidza: Ženba

Belopotockého Mikuláš ako festival pluralizmu

„V takomto kontexte je možné pozerať sa aj na výsledky, ku ktorým sa dopracovali divadelníci v línii tradičného divadla na tohtoročnom Belopotockého Mikuláši – ako na festival pluralizmu, kde najrozličnejšie poetiky, autorské odkazy, divadelné techniky atď. sa prezentovali v tom najkrajšom ponímaní postmodernizmu: dedinské súbory vedľa mestských, tradičnejšie postupy verzus inovatívnejšie, zámer rekonštrukcie „starého dobrého divadla“ oproti radikálnejším čítaniam klasiky atď.“ píše vo svojom záverečnom hodnotení Belopotockého Mikuláša 2023 Michal Babiak. V akom kontexte a aké témy priniesli divadelníci v rámci tradičných prúdov? Dozviete sa v článku.

VIAC INFO ↓