Súťaž v umeleckom prednese – či už ide o jednotlivcov alebo kolektívy – je viac ako snaha o víťazstvo. Je to príležitosť rásť, inšpirovať sa a rozvíjať svoje schopnosti. Súčasťou tejto príležitosti je rozborový seminár s odborníkmi na umelecký prednes, divadlá poézie a recitačné kolektívy, ktorého podstatou je spätná väzba pre súťažiacich. Niektorým ľuďom však práve hodnotenie odbornej poroty spôsobuje stres, vyvoláva nedôveru alebo dokonca sklamanie.
Na to, aby súťaž mohla fungovať ako „hra“, je potrebné, aby sa stretlo niekoľko faktorov. Ako vybrať (ako organizátor) porotu? Ako hodnotiť (ako odborná porota) a čo by mohlo pomôcť pri komunikovaní reflexie? Ako zvládnuť hodnotenie poroty (ako súťažiaci)?
Text: Renata Jurčová
Foto: Michal Lašut, Zádrapky, ZUŠ Senica: Vývar, Hviezdoslavov Kubín 2024
Ako odborná pracovníčka pre umelecký prednes, porotkyňa tiež divadelných súťaží a súťažiaca som zažila súťaž zo všetkých strán. Zostavovala som poroty, sledovala hodnotenie i reakcie súťažiacich. Niektoré hodnotenia ich motivovali, posunuli v tvorivej činnosti ďalej, iné odradili, zasekli, urazili, rozplakali. Preto som sa začala pýtať: Aké miesto má hodnotenie v tvorivom procese? Ako ho možno lepšie uchopiť, aby bolo vždy viac inšpiráciou a minimálne negatívnym faktorom?
Čo je súťaž a aký je jej zmysel?
Podľa propozícií Hviezdoslavovho Kubína je hlavným cieľom súťaže nadobúdanie vedomostí, rozvíjanie nadania a umelecko-odborný rast jednotlivcov a kolektívov prostredníctvom poznávania, realizácie a prezentácie umeleckej tvorby v oblasti umeleckého prednesu, recitačných kolektívov a divadla poézie.
Ďalšími cieľmi sú:
- prezentácia a konfrontácia súčasnej interpretačnej tvorby v oblasti umeleckého prednesu jednotlivcov a kolektívov a inscenačná tvorba divadiel poézie;
- hlbšie spoznávanie literárnych hodnôt, zoznamovanie verejnosti s nimi, rozširovanie a prehlbovanie literárneho poznania, pestovanie vzťahu k slovu ako kultúrnej a umeleckej hodnote;
- podnecovanie tvorivosti, kultivovanie jazyka, reči, zmyslu pre rytmus;
- prispievanie k vyhľadávaniu talentovaných a nadaných žiakov a študentov v oblasti umeleckého slova, vedenie k samostatnej tvorivej činnosti, upevňovanie záujmu o sebavzdelávanie, prispievanie k účelnému a efektívnemu využívaniu voľného času;
- umožňovanie pedagogickým pracovníkom využitie poznatkov zo súťaže na skvalitnenie výchovno-vzdelávacieho procesu detí a mládeže v predmetoch slovenský jazyk a literatúra, estetická a etická výchova a ďalších predmetoch;
- ponuka kultúrnym pracovníkom možnosti skvalitnenia kultúrneho života v mestách a regiónoch;
- aktivizácia verbálnej interpretačnej a divadelnej tvorby na základných, stredných a vysokých školách, základných umeleckých školách, v centrách voľného času a ďalších subjektoch vzdelávacej, kultúrnej a umeleckej činnosti detí, mládeže a dospelých;
- vytváranie možnosti prezentácie, vzájomnej konfrontácie, inšpirácie a vzdelávania pre všetkých záujemcov o túto činnosť prostredníctvom prehliadok, hodnotiacich diskusií a iných foriem vzdelávacích i sprievodných podujatí.
Ak si podáme prihlášku na súťaž, vstupujeme do „hry“, ktorá má jasné pravidlá a treba ich rešpektovať. V prípade Hviezdoslavovho Kubína ich určujú propozície pre daný rok, preto je dobré si ich pred vstupom do „hry“ prečítať.
Ak vnímame súťaž ako hru, nemusíme brať hodnotenie „smrteľne“ vážne, respektíve rozdeľovať na dobré, zlé, dobrý porotca, zlý porotca. Zmyslom súťaže je zúčastniť sa a ak sa na vec pozrieme z inej strany, vyhrať prvé miesto môže iba jeden. To znamená, že ak by sme perspektívu trochu obrátili a vnímali súťaž ako priestor pre hru, inšpiráciu, spoluprácu, dialóg a radosť z tvorby, mohli by sme si navzájom pomôcť v pochopení zmyslu umenia. V súťaži musia byť udelené miesta tým, ktorí sú vo svojom umeleckom predvedení výnimoční. Miesta slúžia aj na to, aby ostatných inšpirovali k zamýšľaniu sa nad tým, čo odborníci považujú za výnimočné, čím zároveň určujú smer umeleckého vývoja v tomto segmente. Na základe konštruktívnych rozborov má recitátor/divadelník možnosť pochopiť, poznať, kam sa hýbe smerovanie tohto typu súčasnej interpretačnej tvorby či spoznať, čo sú literárne hodnoty, poznanie, tvorivosť a kultivovať svoje vnímanie umenia, jazyk a podobne.
Ako na reflexiu odbornej poroty zo strany organizátora?
Organizátor ktoréhokoľvek kola v sedemstupňovom postupovom systéme Hviezdoslavovho Kubína má dôležitú a zodpovednú úlohu – zostaviť odbornú porotu tak, aby súťaž naplnila svoj cieľ, a zamyslieť sa nad odbornou časťou tejto práce. Člen poroty je do funkcie menovaný, teda časť zodpovednosti za výsledok jeho práce je na bedrách organizátora.
Úlohou organizátorov je vytvoriť vhodné podmienky na prácu odbornej poroty – dostatočný čas na interné a externé zhodnotenie prednesov, recitačných kolektívov a divadiel poézie, priestor, ktorý je pre súťažiacich vhodný, dostatočne a v predstihu dodať porote texty, z ktorých pri svojej interpretácii vychádzajú prednesy, divadlá poézie a recitačné kolektívy, aby si ich stihli naštudovať a hlbšie tak pochopili podstatu umeleckého stvárnenia.
-
- Pre objektívne hodnotenie súťažných vystúpení sa zostavujú odborné poroty z aktívnych odborníkov v oblasti umeleckého prednesu a divadla s adekvátnou viacročnou praxou, pričom podľa propozícií je odporúčané zloženie poroty pre umelecký prednes: recitátor, pedagóg (lektor) prednesu alebo slovenského jazyka a literatúry, herec, literárny autor, literárny vedec a pre recitačné kolektívy a divadlá poézie režisér, dramaturg, literárny vedec (teatrológ), hudobník, scénograf. Poroty môžu mať 3 až 5 členov, pričom odporúčaný počet porotcov je nepárny kvôli hlasovaniu. Organizátori na všetkých stupňoch súťaže sú povinní obmieňať členov poroty po troch ročníkoch, aby v tom istom kole nebola rovnaká porota. Člen odbornej poroty nesmie byť v konflikte záujmov, t. j. v porote nemá pôsobiť porotca, ktorý recitátora pripravoval (s výnimkou triednych a školských kôl) alebo je v blízkom príbuzenskom vzťahu so súťažiacimi. Člen odbornej poroty musí mať na túto funkciu osobnostné predpoklady a ľudský prístup. Hodnotí nezávisle a v súlade s kritériami hodnotenia; dodržiava hranice korektného pracovného vzťahu, ku všetkým účastníkom a zložkám, ktoré sa podieľajú na koordinácii, príprave a realizácii podujatia pristupuje s rešpektom; správa sa dôstojne, eticky a profesionálne; dodržiava zásady rovnakého zaobchádzania a nediskriminuje z dôvodu pohlavia, náboženského vyznania alebo viery, rasy, príslušnosti k národnosti alebo etnickej skupine, zdravotného postihnutia, veku, sexuálnej orientácie, manželského stavu a rodinného stavu, farby pleti, jazyka, politického alebo iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, majetku, rodu alebo iného postavenia.
- Organizátor je zodpovedný aj za odovzdanie hodnotiacej správy z podujatia, napísanú predsedom odbornej poroty, ktorá môže prispieť k pochopeniu ústneho hodnotenia poroty. Preto musí do odbornej poroty vybrať takého adepta, ktorý je schopný hodnotiacu správu napísať na odbornej úrovni a v stanovenom čase.
Ako na reflexiu odbornej poroty zo strany odbornej poroty?
Úlohou poroty v umeleckých súťažiach nie je len rozhodnúť o víťazoch, ale aj kultivovane a konštruktívne podporiť tvorbu, ktorá je často výsledkom dlhého procesu hľadania, dramaturgickej a interpretačnej práce a je spojená s osobným rastom súťažiaceho. Porotca by mal byť odbornou aj ľudskou autoritou – s rešpektom k interpretovi a s jasným pohľadom na kvalitu prednesu či inscenácie.
Účasť v porote je komplexný, zodpovedný a citlivý proces, ktorý si vyžaduje odborné znalosti, otvorenú myseľ, ľudskosť a rešpekt. Úlohou porotcu nie je súdiť, ale vytvoriť bezpečný priestor na rast a dodržiavať pritom kritériá uvedené v propozíciách súťaže.
Porota sa snaží o pochopenie interpretačného zámeru prostredníctvom sledovaného diela. Ak sa jej to nedarí, hľadá dôvody, prečo sa jej to nedarí a skúša ponúkať riešenia, ako dielo vylepšiť. Dôležité je, ako hodnotí. Jej úloha sa delí na dve zložky:
- odbornú stránku hodnotenia – čo sa hovorí,
- komunikačnú stránku – ako sa to hovorí.
Odbornosť bez empatie môže pôsobiť chladne či necitlivo. Naopak, hoci aj láskavé, ale vecne nepresné hodnotenie neponúka potrebnú spätnú väzbu, dokonca môže účastníka zmiasť. Porotca nemá odradiť, ale namotivovať k návratu do „hry“.
Odborná stránka hodnotenia alebo o čom hovoriť
I. Kritériá hodnotenia v kategóriách umeleckého prednesu súťaže jednotlivcov
- dramaturgická príprava predlohy
- vhodnosť výberu textu podľa veku a typu recitátora (dramaturgické a pedagogické zámery a ciele),
- myšlienková a umelecká náročnosť predlohy,
- originalita a objavnosť predlohy,
- správne pochopenie obsahu a zmyslu textu,
- rozbor, členenie a úprava predlohy,
- vystihnutie žánrových a štýlových osobitostí textu,
- aktuálny výklad recitovaného textu;
2. tvorivosť a osobnostný prístup recitátor
- schopnosť vnútorného videnia a cítenia recitátora,
- schopnosť vytvoriť vzťah, názor a postoj k textu,
- hlasová a rečová technika recitátora,
- originalita a kultivovanosť rečového prejavu a vystupovania,
- tvorivá práca s recitátorskými výrazovými prostriedkami,
- funkčnosť použitia slovných a mimoslovných prostriedkov,
- výstavba, gradácia a pointovanie prednesu,
- miera rozumovej a citovej účasti na prednese;
3. pôsobivosť prednesu na diváka
- zacielenosť na poslucháča a kontakt s ním,
- presvedčivosť interpretácie,
- pôsobenie recitátora ako osobnosti,
- originálnosť recitátora a jeho výkonu,
- dodržanie časového limitu.
II. Kritériá hodnotenia v kategóriách recitačných kolektívov a divadiel poézie
- dramaturgia
- vhodnosť témy a predlohy podľa veku a typu kolektívu (dramaturgické a pedagogické zámery a ciele),
- myšlienková a umelecká náročnosť predlohy,
- originalita, novosť a objavnosť predlohy,
- spracovanie literárnej predlohy do scenára (rešpektovanie témy, formy a špecifickosti literárnej predlohy; vystihnutie obsahových, žánrových a štýlových osobitostí textu; vystihnutie aktuálnosti obrazov, myšlienok či formy textu; uplatnenie dramatických zákonitostí),
- harmónia literárnosti a dramatickosti v scenári,
- pochopenie obsahu a zmyslu predlohy a scenára,
- aktuálnosť predlohy a scenára,
2. javiskové stvárnenie
- jasnosť a cieľ režijnej koncepcie,
- zreteľnosť myšlienkových rovín a javiskových obrazov,
- členenie, charakter výstavby a temporytmus inscenácie,
- hlasová a výrazová úroveň interpretov (technika hlasu a reči; čistota, výraz, plastickosť interpretov; charakteristika, vzťahy, funkcie jednotlivcov a zboru; tempo, rytmus, kompaktnosť interpretačného kolektívu),
- zvukové a hudobné spracovanie inscenácie (výber zvukových a hudobných prvkov a ich funkčnosť, výber hudby a jej funkčnosť, zvukovo-rytmická, spevácka, zborová a hudobná interpretácia),
- pohybové, prípadne choreografické spracovanie inscenácie (charakter, cieľ, funkčnosť, nápaditosť pohybu a choreografie vo vzťahu k téme a dramaturgicko-režijnému cieľu; pohybová úroveň a technika interpretov, realizácia choreografických foriem),
- výtvarné spracovanie inscenácie (výber, charakter a funkčnosť výtvarného materiálu vo vzťahu k téme a dramaturgicko-režijnej koncepcii; estetika kostýmov a scénografie, výtvarný štýl inscenácie; práca s výtvarným materiálom na scéne, jeho funkčnosť a obrazotvornosť),
- koexistencia a súhra všetkých javiskových zložiek;
3. zameranosť na diváka
- komunikatívnosť inscenácie,
- súhra poetického a dramatického v inscenácii,
- originálnosť a jedinečnosť inscenácie.
V reflexii umeleckého prednesu a tvorby recitačných kolektívov a divadiel poézie sú dôležité tri piliere: 1. dramaturgia, 2. v prípade jednotlivcov tvorivosť a osobnostný prístup recitátora, v prípade kolektívov javiskové stvárnenie, 3. zameranosť alebo pôsobivosť na diváka. Piliere majú svoje tematické okruhy a spolu vytvárajú štruktúru hodnotenia. Všetky podbody sú rovnako dôležité. Výsledné hodnotenie je súhrnom týchto jednotlivých častí.
Ak si má porotca pripraviť čo najkompaktnejšiu reflexiu, musí pri sledovaní diela vnímať všetky roviny diela a urobiť si dôkladné poznámky (čo nie je jednoduché, lebo zároveň sa díva a počúva). Pri slovnom hodnotení spracováva zaznamenané a v priamej konfrontácii so súťažiacimi pomenováva a interpretuje svoj zážitok, dáva spätnú väzbu. Napriek tomu, že pracuje pod časovým tlakom (hodnotenie prichádza veľmi krátko po skončení prednesov, prípadne na ďalší deň ráno potom, čo videl niekoľko súťažných vystúpení), musí informácie formulovať tak, aby boli zrozumiteľné a mohla medzi porotou a súťažiacimi nastať komunikácia.
Komunikačná stránka hodnotenia alebo ako sa o tom hovorí/ako o tom hovoriť
Zásady konštruktívneho hodnotenia
Porotca by mal:
- Hodnotiť výkon, nie osobu.
- Byť konkrétny, vecný a rešpektujúci.
- Ponúknuť návrhy na zlepšenie.
- Vyzdvihnúť pozitíva aj pri kritických poznámkach.
- Zohľadniť, že za každým výkonom je množstvo práce, ktoré nemusí byť vždy viditeľné.
Postoj porotcu: s odstupom a tvorivo
- Nehodnotiť spôsobom páči/nepáči.
- Odosobniť sa od vlastného vkusu.
- Viesť hodnotenie ako dialóg, nie rozsudok.
- Vedieť povedať aj „neviem“ a ponechať priestor na otvorené interpretácie.
- Vnímať hodnotenie ako tvorivý proces a nie „súťaž o chyby“.
Kritické momenty a podmienky hodnotenia
Efektívne hodnotenie vyžaduje:
- Dobrý fyzický a psychický stav porotcu.
- Odstup a sebareflexiu.
- Primerané časové a organizačné podmienky.
- Uvedomiť si, že nie každý môže vyhrať, ale každý môže byť inšpirovaný.
Pár rád, ktoré môžu pomôcť (aj) začínajúcemu porotcovi:
- Nikdy nezačnite kritikou, lebo súťažiaceho „zatvoríte“. Radšej kritiku servírujte „sandwichovou technikou“, začnite pozitívnym, pokračujte konštruktívnou kritiku, ukončite ju pozitívne.
- Zvoľte vhodný jazyk, cieľom je, aby vám súťažiaci rozumeli a vedeli si z hodnotenia zobrať čo najviac inšpirácie.
- Vytvor priestor pre komunikáciu nielen súťažiaceho, poroty ale aj pre dialóg náhodného diváka.
- Na hodnotenie sa pripravte, prečítajte si dopredu text, pozri si niečo o autorovi, dostupnú literatúru o texte, spravte si poznámky.
- Počas prednesu, divadla si robte dostatočne zrozumiteľné a zreteľné poznámky, aby ste si vedeli zosumarizovať myšlienky a vytvoriť možnú interpretáciu.
- Na hodnotení (rozbore) sa vyjadrujte vecne, nepoužívajte osobné invektíva, buďte konštruktívni.
- Hovoríte k človeku, snažte sa byť ľudský. Skúste sa napojiť na vnímanie konkrétneho tvorcu/tvorcov.
- Súčasťou hodnotenia je naformulovať aj písomné hodnotenie.
Ako na reflexiu odbornej poroty zo strany súťažiaceho?
V momente, keď vypíšeš v prihlasovacom systéme prihlášku na súťaž Hviezdoslavov Kubín, vstúpil si do hry, ktorá má svoje pravidlá. Príprava tvojho prednesu či inscenácie stála nemalé množstvo úsilia, času a emócií. Je prirodzené, že k svojmu dielu máš osobný vzťah, čo môže znamenať riziko, že budeš mať tendenciu vnímať kritiku veľmi osobne..
Ako si zobrať z tejto hry čo najviac a nechať sa obohatiť?:
- Predtým, ako prídeš na hodnotenie odbornej poroty, uvedom si účel hodnotenia. Účelom hodnotenia je vzdelávanie.
- porota nie je proti tebe – jej cieľom je posúdiť prácu čo najobjektívnejšie na základe kritérií hodnotenia uvedených v Propozíciách pre daný ročník Hviezdoslavovho Kubína
- hodnotenie je spätná väzba, nie osobný útok
- na základe toho uvedomenia skús zostať otvorený/á kritike
- hodnotenie diela nie je hodnotenie teba. Neurčuje tvoju hodnotu.
2. Predtým, ako prídeš na hodnotenie odbornej poroty, uvedom si, čo ti dal proces práce na umeleckom prednese či inscenácii – čo si sa naučil/a, čo si vážiš na svojej práci, čo ti dala, kam ťa posunula.
- počúvaj hodnotenie s odstupom (dielo reflektuje niekto, kto nevidí do tvojho procesu. Je to niekto, kto ti dáva spätnú väzbu, ktorú môžeš a nemusíš prijať).
3. Predtým, ako prídeš na hodnotenie odbornej poroty, uvedom si, či a kam sa chceš posunúť vďaka hodnoteniu poroty. Ak si povieš, že robíš prednes/inscenáciu iba tak, ako vieš, a nechceš sa posúvať, vytvoríš si mentálny blok a nebudeš ochotný počúvať a posúdiť, čo z postrehov poroty by ťa mohlo posunúť v tvorbe ďalej.
4. Počas rozboru
- Hodnotenie je proces interpretácie diela získaný pozorovaním, porovnávaním ďalších poznatkov, preto očakávaj, že porotca/porotkyňa bude hodnotiť tvoje dielo cez filter svojho poznania.
- Vnímaj rozbor ako súčasť tvorivého procesu, ako zrkadlo. Poučený divák (porotca) vždy prináša do procesu niečo nové.
- Nečakaj len potvrdenie, že si bol/a dobrý/á. Nechaj sa inšpirovať, čo môžeš zlepšiť.
- Porota hodnotí len to, čo videla, nie tvorivý proces. Jej hodnotenie nie je výpovedné o tvojej tvorbe, talente alebo o všeobecných predpokladoch.
- Každé hodnotenie sa odohráva v istom priestore, čase, s nejakou energiou, náladou – a tieto veci sa nedajú úplne oddeliť od hodnotenia. Sú do neho organicky včlenené.
- Hodnotí ťa človek, nie stroj.
- Nenechaj emócie ovládnuť tvoju reakciu. Ak porota povie niečo nepríjemné, snaž sa to spracovať s pokojom.
- Sleduj nielen to, čo hovoria, ale aj ako to hovoria. Porota rovnako ako ty významovo pracuje s výrazovými prostriedkami jazyka a reči. Nedomýšľaj si však, čo porota nepovedala.
- Komunikuj s porotou a pýtaj, ak ti niečo nie je jasné.
- Vyhni sa obhajovaniu alebo výhovorkám. Môžeš diskutovať, ale snaž sa skôr vysvetliť perspektívu, v ktorej si tvoril/a, ak ju porota nepochopila, pretože nebola pre ňu z nejakého dôvodu zrozumiteľná.
Dôležitý je sebareflexný moment: Porovnaj rozbor s tým, ako si sa cítil/a pri výkone. Sú v súlade? Alebo sa vnímanie líši? Výrazný nesúlad môžeš ponúknuť do diskusie s porotou.
- Ak s niečím nesúhlasíš, skúmaj prečo. Či je to preto, lebo sa utkvelo držíš svojej predstavy, ktorá zrejme nefunguje alebo je to dobrý dôvod dozvedieť sa viac – ako pomôcť tomu, aby to, čo chceš povedať, bolo zrozumiteľnejšie.
- Ak nesúhlas a vnútorné ublíženie pretrváva, skúšaj ho skúmať hlbšie. Čo v tebe rozbor poroty otvoril a či to nie je niečo, čo sa ťa „iba“ osobne dotklo.
- Skús odlíšiť vnímanie a interpretáciu. Dopraj si na ne čas, buď im otvorený.
- Oprosti sa od rušivých afektov, predsudkov a predpojatostí. Predpokladá to určitý stupeň sebapoznania a vecného sebauvedomovania, ale takáto práca so sebou samým je rovnako ako práca na prednese či inscenácii mimoriadne obohacujúca.
- Rozbor poroty si zaznamenaj, zapíš, aby si sa k nemu vedel/a vrátiť s odstupom času a triezvejšou hlavou. Niekedy človek kvôli emóciám nepochopí presne, čo porota povedala a ako to myslela.
- Poďakuj porote za rozbor, aj keď s niečím nesúhlasíš. Porota rešpektuje teba ako súťažiaceho a ty rešpektuj porotu a ich odbornosť. Prácou poroty je aj zdôrazniť nedostatky. Na to tam sú.
- Rešpektuj ostatných súťažiacich. Nechaj sa inšpirovať aj pri rozboroch iných.
- Naplánuj si zhodnotenie rozborového seminára s odstupom a skús sa zamyslieť, čo vieš zlepšiť hneď a čo bude dlhodobejší cieľ?
Tak ako sme ľudia rôzni, existujú aj rôzne prístupy k organizácii, rôzne prístupy odborných porotcov a rôzne spracovávania hodnotení súťažiacich. Tento text má byť pomôckou, ako si pri hodnotení lepšie rozumieť. Zároveň netreba zabúdať na fakt, že tak ako prednes či inscenácia pracujú v kontexte tu a teraz – je to neopakovateľná situácia – aj hodnotenie je neopakovateľnou situáciou. Každá kritika môže tvorcu posunúť na jeho tvorivej ceste a o to sa môžeme zaslúžiť všetci – ak bude súťaž dobre zorganizovaná, hodnotenie dobre podané a súťažiaci otvorení prijímaniu spätnej väzby.
Tento text má byť pomôckou, ako si pri hodnotení lepšie rozumieť. Najdôležitejšie je myslieť na to, prečo to všetci robíme: pre radosť z tvorivosti.
Druhou otázkou je pre koho? Za organizátorov a porotcov vám viem povedať, že pre vás súťažiacich. A pre koho to robíte vy?