
Mapa k textom. Časť prvá: kníhkupectvá
Na Mape k textom majú jedinečné miesto kníhkupectvá. Zoznam, o ktorý sa s tebou podelíme, vytvorilo vydavateľstvo Artforum. Neostýchaj sa vstúpiť do ponúkaných priestorov. Nechaj si na to čas. Listuj.

Na Mape k textom majú jedinečné miesto kníhkupectvá. Zoznam, o ktorý sa s tebou podelíme, vytvorilo vydavateľstvo Artforum. Neostýchaj sa vstúpiť do ponúkaných priestorov. Nechaj si na to čas. Listuj.

Kon(tro)verzácie Sloboda umeleckého výrazu alebo mimojazykové prostriedky v umeleckom prednese Okrem neverbálnych výrazových prostriedkov recitátora ako mimika, gesto či kostým, ktoré sú v prednese prítomné prirodzene, sa budeme venovať aj tým, ktoré sa stávajú predmetom diskusií v zmysle hraníc ich využívania – čo bolo aj predmetom oxfordskej debaty Mimoslovné a

Súťaž v umeleckom prednese – či už ide o jednotlivcov alebo kolektívy – je viac ako snaha o víťazstvo. Je to príležitosť rásť, inšpirovať sa a rozvíjať svoje schopnosti. Súčasťou tejto príležitosti je rozborový seminár s odborníkmi na umelecký prednes, divadlá poézie a recitačné kolektívy, ktorého podstatou je spätná väzba pre súťažiacich. Niektorým ľuďom však práve hodnotenie odbornej poroty spôsobuje stres, vyvoláva nedôveru alebo dokonca sklamanie.
Na to, aby súťaž mohla fungovať ako „hra“, je potrebné, aby sa stretlo niekoľko faktorov. Ako vybrať (ako organizátor) porotu? Ako hodnotiť (ako odborná porota) a čo by mohlo pomôcť pri komunikovaní reflexie? Ako zvládnuť hodnotenie poroty (ako súťažiaci)?
Metodický materiál na tému pripravila Renata Jurčová.

„V prípade víťaznej inscenácie (DS Datív, Nitra: Tri stratené detstvá) vychádzajúcej z novely Ivany Gibovej Babička sa opäť oživila debata o forme divadla poézie, o jej podstate i miere prestupnosti hraníc smerom k iným formám scénického umenia. Na druhej strane potešil svojím umeleckým hľadačstvom nitriansky súbor Nekondenzovaný chromozóm. A hoci experimentálna tvorba narazila na svoje limity, bol to skutočne osviežujúci a breath of fresh air. 71. ročník HK teda prezentoval inscenácie od klasického typu divadla poézie cez diela smerujúce k forme recitačného kolektívu (fókus na verbálnu zložku javiskového diela) až k hraničným dotykom s alternatívnym divadlom vrátane autorského divadla a divadelného experimentu, inklinujúc pritom k expresívnemu pohybovému divadlu,“ píše predsedníčka poroty Diana Laciaková.

„Predlohy I. kategórie odrážali najmä hravý svet detí a zvierat. II. kategórii dominovali prirodzení rozprávači so zmyslom pre oslovenie publika, výrazovo tvárni interpreti schopní vytvoriť sugestívnu atmosféru či vystavať trefné pointy,“ píše v správe z kubínskeho javiska Jana Mikitková.

Vystúpenia recitátorov 3. kategórie výstižne charakterizuje verš z básne Miroslava Válka: „Vstúp do vecí a povedz, čo si videl.“ Všetci recitátori poctivo a so zaujatím „vstupovali“ do literárnych textov a prostredníctvom svojho prednesu prinášali divákom správu o tom, čo v nich „videli“ – píše predsedníčka poroty Eliška Sadíleková.

„Umelecká úroveň súťažných prednesov IV. a V. kategórie 71. ročníka Hviezdoslavovho Kubína bola veľmi vysoká,“ píše predseda poroty Richard Veselý.

„Hviezdoslavov Kubín zostáva živým a inšpirujúcim priestorom pre mladú generáciu, ktorá cez umelecké slovo a javiskovú metaforu či divadelný obraz vyjadruje svoje postoje, emocionálne niveau či osobitý fantazijný a imaginatívny svet, rozvíjaný najmä vďaka detskej spontaneite, sugestivite a ludickosti,“ píše predseda poroty divadiel poézie a recitačných kolektívov detí Miron Pukan.