Aktuality

Hľadáte text na Hviezdoslavov Kubín? Potrebujete rýchlokurz? Nech sa páči!

Hľadáte text na Hviezdoslavov Kubín?

Potrebujete rýchlokurz pre pedagóga, rodiča či recitátora bez sprievodcu? Nech sa páči!

Autorka: Jana Mikitková

Foto: Jakub Jančo; Návraty z Kubína, 2024

Rýchlokurz výberu textu na umelecký prednes detí a mladých pre začiatočníkov:

  1. Rýchlokurz neexistuje. Žiaľ, Google aj AI tu zlyhávajú. Po zadaní „nájdi mi text na Hviezdoslavov Kubín“ vám vyskočí to isté, čo každému. Ale chcete mať rovnaký prednes ako všetci ostatní googliči a umelo-inteligenti? Nechcete! Spoliehajte sa preto len na vlastnú inteligenciu. Výber textu je minuciózna práca, hlboko vzdialená od googlovej kultúry „kliknem a mám“.
  2. Zmierte sa s bodom 1 a prijmite fakt, že všetko kvalitné si vyžaduje istú námahu.
  3. Potešte sa, že svoje sklamanie z bodu 1 ste prekonali. Je to vaše prvé víťazstvo na detektívnej ceste pátrania po literárnych pokladoch.
  4. Nevracajte sa k myšlienke, že to vzdáte, lebo nemáte čas hľadať literárny poklad. Slová „nemám čas“, „to nejde“ alebo „nedá sa“ pri hľadaní vhodnej predlohy neuplatňujeme. (Odporúčame vyhnúť sa im všeobecne.) Prečo? Lebo ide o duševnú potravu pre dieťa či mladého človeka a tá musí byť zdravá, kvalitná a nie rýchlokvasená!
  5. Oľutovali ste, že ste sa dali na neistú dráhu pátrača s vyššími nárokmi? Pýtate sa, prečo ste neostali pri tradičných a notorických recitačných „klasikách“? Verte, že interpretovať často recitovanú klasiku inak − s novým zmysluplným pohľadom, ba nadhľadom – je oveľa ťažšie! Ak sa vám to podarí, prosím, dajte nám rýchlokurz.
  6. Bojujete s neodbytnou myšlienkou, že predsa každé dieťa či mladý človek má právo objaviť pre seba texty už dávno objavené a recitované stokrát pred ním? Má! Rovnako je však viac než vítané, aby každý vzdelaný človek poznal históriu – vrátane dejín prednesu – a vyhol sa opakovaniu minulých chýb. Odporúčame publikáciu Jaroslava Čajková a kolektív: Hviezdoslavov Kubín: história sedemdesiatich rokov súťaže. V tejto fáze cesty je tiež dôležité sprievodcovstvo pedagóga alebo poučeného rodiča. Ak ho nemáte, pokračujte v tomto manuáli.
  7. Búrite sa voči bodu 6? Pýtate sa, ako sa má chudák vyťažený pedagóg, upachtený rodič či nebodaj študent samotár len tak doučiť históriu dramaturgie umeleckých prednesov, aby objavil ten pravý text? Nerobte z toho drámu, tu sme pri literatúre. Nasledujte bod 8.
  8. Odpovedzte si na otázku, aká je vaša skutočná motivácia k hľadaniu literárneho pokladu na recitovanie pre vašu ratolesť či osobne pre vás – „mladolesť“? Ak je jedinou motiváciou „ísť na súťaž a vyhrať“, prosím, vráťte sa k bodu 1. Ak nie, smelo pokračujte ďalej.
  9. Pochváľte sa za to, že vaše odhodlanie recitovať má hlbšie korene. Znamená to, že ste pripravený nájsť text pre osobitý umelecký prednes. Ste zrelý vytvoriť magický dialóg medzi recitátorom a publikom. A čo je viac, ako otvoriť svoje vnútro, zahĺbiť sa do predstavy a vtiahnuť svojich poslucháčov do spoločného zážitku z vami starostlivo vybraného textu nabitého dôležitým posolstvom? Nič! Ani prvé miesto, ani žiadne ocenenie vám pocit z tohto zážitku nenahradí. Kde, ako teda hľadať literárne poklady?
  10. Preštudujte si možné postupy výberu textu na umelecký prednes na príklade dobrej praxe pedagogičky ZUŠ a jej žiakov, autorky nasledujúceho slowkurzu.

Slowkurz výberu textu na umelecký prednes detí a mladých pre začiatočníkov:

  • 1. Slowkurz skutočne existuje. Dokonca vám zaberie menej času, ako si myslíte. Osvojte si ZVEDAVOSŤ a HĽADAČSTVO ako koníček či hru na detektíva. Na dobrú literatúru treba mať nos. Našťastie, nos na výnimočné knihy sa dá cibriť a pestovať. Stačí začať = začítať sa.

  • 2. Spravte si prehľad, akí AUTORI A AUTORKY píšu pre deti a mladých dospelých. V tomto bode je dovolené používať vyhľadávacie prostriedky 21. storočia bez výčitiek. Napríklad:
               Slovenskí autori poézie: https://www.litcentrum.sk/authors/4129
               Slovenskí autori prózy: https://www.litcentrum.sk/authors/4128
               Zahraniční autori kníh pre deti: artforum.sk/katalog/knihy-pre-deti
               Zahraniční autori kníh pre tínedžerov: artforum.sk/rebrik/vyber-knih-pre-tinedzerov
  • 3. Prehľadajte ZDROJE literárnych pokladov: domáca knižnica, verejná knižnica, antikvariát, burza kníh, kníhkupectvo, literárny alebo knižný festival. Kedykoľvek máte možnosť, bezostyšne sa zavŕtajte nosom do literatúry. Pokojne aj v nákupnom centre či na záchode. Garantujem vám, že rýchlo pocítite vášeň po nových sviežich knihách a doteraz nerecitovaných textoch. Vôňa dobrej knihy je omamná a návyková!

  • 5. Majte na pamäti základné KRITÉRIÁ výberu textu na umelecký prednes pre deti a mládež. Slowkurz uvádza pár postrehov dobrej praxe:
  • rozlišujte medzi literárne kvalitným a nekvalitným textom/autorom (bod 4);
  • rozlišujte medzi textom vhodným viac na čítanie ako na umelecký prednes. Zároveň pamätajte, že prednášaná predloha musí byť zrozumiteľná divákom na základe jedného vypočutia. To je aj dôvodom, prečo periodická tabuľka chemických prvkov nie je vhodným textom na prednes, aj keď Mendelejev by rád počul študentov recitovať ju spamäti. Tiež platí, že text určený skôr na čítanie ako prednášanie sa prevažne vyznačuje jasným príbehom, graficky často písaným väčším písmom a jednoduchým záverom, zväčša bez skrytého odkazu v druhom pláne. Vyslovene sa vystríhajte predlôh, ktoré „po lopate“ divákovi všetko vysvetľujú a ilustrujú, akoby nebol schopný samostatne vnímať príbeh a domyslieť si to priamo nevypovedané. Prudko podceňujú schopnosti vnímateľa a dozaista netlmočia hlbšie posolstvo, ktoré je jedným zo zmyslov umeleckého recitovania;
  • odhaľte, či má text silnú rezonujúcu výpoveď hodnú šírenia (posolstvo);
  • citlivo zvažujte, či je text vhodný k veku interpreta/-ky. Každý sme jedinečný a náš psycho-fyzický vývoj je rôzny, mechanické kategorizovanie je prekonané;
  • posúďte výber textu vo vzťahu k prirodzenému temperamentu recitátora, ktorý by mohol korešpondovať s charakterom predlohy alebo naopak, ktorý by text mohol v osobnosti interpreta/-ky funkčne rozvinúť;
  • zamyslite sa nad osobným vkladom prednášajúceho/-cej do textu, nájdite jeho osobitý pohľad a postoj k predlohe;
  • nevyhýbajte sa často recitovaným textom, ak ste našli kľúč, ako ich zmysluplne a nenásilne interpretovať s aktualizačným pohľadom.
  • 6. Zvážte, či text vyžaduje dramaturgickú ÚPRAVU. Napríklad z dôvodu údernejšej interpretácie, časovej únosnosti výkonu (krátenie) alebo z dôvodu synergie myšlienok a osobitej interpretácie recitátora/-ky (montáž textov).

  • 7. Ostaňte po celý čas procesu výberu textu V DIALÓGU s jeho konečným interpretom/-kou. Ponúknite mu na výber viacero možností textov a počúvajte ho. Klaďte mu otázky: Ktorá predloha v ňom najviac rezonuje? Prečo? Čo by ňou chcel/-a tlmočiť poslucháčom? Recitátor/-ka vás sám/-a navedie na stopu vhodnej ukážky. Ak sprievodcu nemáte, veďte úprimný dialóg so sebou samým. Dá sa to!

  • 8. Uistite sa, že ste našli ten PRAVÝ TEXT pre svoje potreby. Ako? Čítajte v manuáli ďalej.

  • 9. VZDAJTE SA vybraného textu a odložte ho na neurčito do zásuvky recitátora/-ky. Nepodvádzajte a nenakúkajte do nej! Ak vás téma textu bude neustále omínať, lákať, priťahovať alebo provokovať k ďalším myšlienkam aj o mesiac, o dva, o tri, vedzte, že je to vážna známosť a máte osobnú potrebu týmto textom vypovedať niečo pre vás bytostne zásadné. Je pravdepodobné, že ste našli PRAVÝ TEXT na prednes.

  • 10. Nepanikárte, ak ste ešte stále nič vhodné nenašli. Manuál vám ponúkne TIPY A TRIKY, v ktorých knihách môžete hľadať pútavé predlohy pre vaše interpretačné dobrodružstvá.

Monika Kompaníková – Toddler punk

Jana B. Wild – Mámenia a preliezačky

Mirka Ábelová – Pes Moko a jeho oko

Eva Luka – Jemňacinky/Brutálničky

Tomáš Janovic – Dínom-dánom

Ján Ondruš – Kreslím koňo koňaté

Milan Rúfus – Kniha rozprávok

Ian McEwan – Rojko

Kobi Yamada – Čo urobiť s nápadom?

Elena Ferrante – Pláž v noci

Viktoria Amelina – Ktosi alebo vodné srdce

Etgar Keret – Osem percent ničoho

Marina Moskvina – Môj pes má rád džez

René Goscinny & Jean-Jacques Sempé – Malý Mikuláš

Dušan Dušek – Gombíky zo starej uniformy

Slávka Liptáková – Chlapec bez mena

Tereza Oľhová – Agáta, kde si?

Erik Jakub Groch – Tuláčik a Klára

Viliam Nádaskay – Vynechaný spoj

Michal Habaj – Michal Habaj

Erik Jakub Groch – Druhá naivita

Nóra Ružičková – Súčasnosti

Katarína Kucbelová – Duály; Šport; Malé veľké mesto

Maja Vidmar – Izby a iné básne

Virág Erdős – Moja vina a iné

Iwona Chmielewska – Dvaja ľudia

Antológia chorvátskej poézie – Útecha chaosu

Anne Nesbetová – Oblak a veľryba

Rosel Kleinová – Tila postrach triedy

Claire Keegan – Fo(s)ter

Anna Höglundová – O tomto sa rozprávam len s králikmi

István Örkény – Slučka pre dvoch

Terry Pratchett – Jedným ťahom pera

Sergej Dovlatov – Kufor

Arkadij Averčenko – Humor pre hlupákov

Ilja Iľf a Jevgenij Petrov – Intrigy

Peter Krištúfek – Morytáty

Soňa Uriková – Živé ploty

Poviedka 2000 – 2024 (zborníky súťaže)

Ďakujeme za pozorné preštudovanie tohto slowkurzu. Kedykoľvek pri ňom spomaľte. Upozorňujeme, že je dlhodobo udržateľný a recyklovateľný. (S)lovu zdar!

PODOBNÉ ČLÁNKY