Aktuality

HK 71: Rozvlnená cesta hľadania a nachádzania adekvátneho výrazu

Celoštátna postupová súťaž a prehliadka umeleckého prednesu poézie a prózy a tvorby recitačných kolektívov a divadiel poézie detí, mládeže a dospelých Hviezdoslavov Kubín

Dolný Kubín, 17. – 21. jún 2025

71. Hviezdoslavov Kubín, kategória: recitačné kolektívy a divadlá poézie detí

Text: Miron Pukan

Foto: Jakub Jančo, DS Únikový východ, ZUŠ, Veľký Krtíš – Rozhovory s králikom

Na 71. ročníku celoštátnej postupovej súťaže Hviezdoslavov Kubín sa v rámci kategórie detských recitačných kolektívov a divadiel poézie predstavilo šesť divadelných súborov, pričom bratislavský, trnavský a košický kraj neboli vôbec zastúpené. Inscenácie využívali pomerne pestrý register výrazových prostriedkov, na základe ktorých sa mladým tvorcom podarilo niekedy s väčšou, inokedy s menšou razanciou predostrieť umeleckú výpoveď, neraz aj s významným sémantickým gestom, exploatujúcu aktuálnu a nadčasovú tému, s ktorou deti prichádzajú do kontaktu v bežnom, reálnom života behu.

Poetologické i estetické smerovanie mladých tvorcov – od monologických recitačných mizanscén cez kolektívnu prácu na divadelnom obraze po hlbšie štruktúrované divadelné kompozície s nadstavbovou platnosťou – vypovedá o tom, že táto platforma zostáva živým a inšpirujúcim priestorom pre mladú generáciu, ktorá cez umelecké slovo a javiskovú metaforu či divadelný obraz vyjadruje svoje postoje, emocionálne niveau či osobitý fantazijný a imaginatívny svet, rozvíjaný najmä vďaka detskej spontaneite, sugestivite a ludickosti. Preto možno konštatovať, že hoci celková úroveň súťaže bola v niektorých prípadoch pomerne vyspelá, najmä v kontexte veku účinkujúcich a možností, ktoré im poskytuje školské či mimoškolské prostredie, vo viacerých prípadoch narážala aj na isté rezervy a nedostatky tak v dramaturgicko-režijnej, ako aj interpretačnej rovine, čo sa odrazilo aj na ocenení súborov (jedna hlavná cena bez špeciálnych ocenení a zaradenie súborov do jednotlivých pásem). Odborná porota ocenila najmä výber diel, ktoré sa nebáli aktuálnych či existenciálnych tém – vojna, identita, medziľudské vzťahy, samota, ba dokonca téma duševného zdravia v inscenácii Rozhovory s králikom, hoci členovia poroty konštatovali, že by sa nemali mladí tvorcovia obávať ani humornejších, no umelecky rovnako vyspelých textov i prístupov k nim s ambíciou tvorby komického efektu na osi komická situácia, komický dej, komický konflikt, slovo s komickými prvkami etc.

Súťažný ročník pôsobil ako rozvlnená cesta hľadania a nachádzania adekvátneho výrazu mladých tvorcov. Badateľný je osobnostný i umelecký rast a zrenie kolektívov, ktoré sa na Kubíne objavujú opakovane, ako aj sviežosť a potenciál začínajúcich, menej „ostrieľaných“ súborov.

71. ročník Hviezdoslavovho Kubína potvrdil, že detské recitačné kolektívy a divadlo poézie detí nie sú len školskou aktivitou, ale tiež platformou osobnostného rastu, empatie a hľadania umeleckého jazyka, ktorému deti rozumejú a s ktorým sa chcú podeliť aj s publikom. Ak si mladí interpreti týchto súborov udržia úprimnosť, detskú hravosť a odvahu experimentovať so slovom i obrazom a pedagógovia budú aj naďalej ich láskavými sprievodcami, nemusíme sa obávať perspektívy ich ďalšieho osobnostného kultivovania a umeleckého dozrievania.

Odborná porota v zložení Miron Pukan (predseda), Katarína Hitzingerová a Matej Moško sa rozhodla na základe umeleckej úrovne tohtoročného Hviezdoslavovho Kubína, na ktorom, žiaľ, nezaznamenala výraznejšie, esteticky prieraznejšie inscenačné počiny, udeliť jednu Hlavnú cenu. Zároveň začlenila divadelné súbory do troch pásem – zlatého, strieborného a bronzového. Tie súbory, ktoré preukázali vyššiu mieru tvorivosti a vlastného autorského vkladu, či už v oblasti scenára, scénografie, kostýmovej zložky, alebo inak povedané vizuálnej stránky inscenácií, odborná porota zaradila do zlatého alebo strieborného pásma. Do bronzového pásma boli začlenené divadelné súbory, ktorých interpretačná úroveň zápasila s istými rezervami alebo nedostatkami – povedzme uniformná práca s výrazovými prostriedkami, temporytmom v rámci celku inscenačného tvaru, nediferencované skupinové mizanscény, inscenačná metaforická nadstavba slova prostredníctvom divadelného obrazu a jeho významový potenciál v širších fabulačno-sujetových parametroch, tvorba dramatického napätia, konfliktu a gradačných oblúkov, odstup od témy etc. Mali síce tendenciu občas skĺznuť do naivity, klišéovitosti či zjednodušenia výpovede, no väčšinou s programovým úsilím o pravdivosť a hravosť, hoci sa im to nie vždy darilo v dostatočne zážitkovej miere.

Interpretačný potenciál detí sa v uvedených inscenáciách pohyboval od civilného a úprimného po výrazne štylizovaný výraz. Viaceré kolektívy, ako napríklad DDS Úsmev alebo Únikový východ, preukázali vysoký stupeň práce s jeho emocionálnym škálovaním, rytmom a budovaním napätia v rámci celku inscenácie. Osobitne treba v súvislosti s nimi vyzdvihnúť schopnosť vytvárať celkové významové oblúky, minimalistickými prostriedkami (aj v symbolickej alebo synekdochickej rovine) vyvolať pomerne intenzívny zážitok u diváka s úsilím uchopiť nadčasovú tému vyrastajúcu z literárne kvalitnej predlohy, pracovať so symbolom, metaforou a rytmickou organizáciou textu, so scénickým mobiliárom, viacvrstvovým zvukovým a hudobným plánom a mnohé iné.

ZLATÉ PÁSMO A HLAVNÁ CENA

DS Únikový východ, Základná umelecká škola, Veľký Krtíš s inscenáciou Rozhovory s králikom vychádzajúcej z umelecky príťažlivého poetického textu O tomto sa človek rozpráva len s králikmi švédskej autorky Anny Hőglundovej v réžii Silvie Svákusovej.

ZLATÉ PÁSMO

DDS Úsmev pri Základnej škole s materskou školou Babín s inscenáciou Agáta, kde si? autorky knihy s rovnomenným názvom Terezy Oľhovej v réžii Ivany a Anny Kurčinových.

STRIEBORNÉ PÁSMO

DDS Bebčina pri Základnej umeleckej škole Štefana Baláža, Nová Dubnica s inscenáciou Šaty robia človeka? na motívy knihy Rozprávka o tom, ako poplatil chudobný Giufa dlhy z pera Vladislava Stankovského v réžii Emmy Martinákovej.

Sovíčatá, ZŠ s MŠ M. Hella, Štiavnické Bane s inscenáciou Bola raz…, ktorá vznikla podobne ako ich predošlá z textových koláží viacerých autorov Jána Navrátila – Diskotéka L, Nataše Hosťoveckej – Verše pred svitaním, Milana Ferka – Krásna hra a Valentína Šefčíka – Bola raz jedna láska v réžii Anny Pataky.

BRONZOVÉ PÁSMO

DDS Bastriguly, ZŠ, ZUŠ Nové Zámky s inscenáciou Rondo, ktorá vznikla ako koláž viacerých textov od rozličných (aj kvalitatívne) autorov (Andrija Lesiva – Vojna, ktorá zmenila Rondo, Jána Štrassera – Pančuchové blues, Dany Janebovej – Láska a vtáci) v réžii Anetty Peternai.

Čo sme, to sme pri Základnej škole, Juh 1054, Vranov nad Topľou s inscenáciou Včera pršali gombíky, ktorej východiskom sa stal text Petra Ničíka Básne z krajiny Mirandor v réžii Zuzany Demčákovej.

71. ročník Hviezdoslavovho Kubína potvrdil vysokú organizačnú i odbornú úroveň tejto postupovej súťaže. Atmosféra festivalu bola podnetná a podporovala umelecký rast detí i pedagógov. Priebeh súťaže možno hodnotiť ako úspešný a inšpiratívny, za čo patrí organizátorom i spoluorganizátorom úprimné poďakovanie. Aj preto, že festival zostáva jedinečným priestorom stretu tvorivosti, umeleckého slova a ostrovom zástancov pozitívnej deviácie, ktorá kontinuálne verí v silu poézie a divadla.

PODOBNÉ ČLÁNKY