Aktuality

HK 70: Umelecké hľadačstvo divadiel poézie

HK 70: Umelecké hľadačstvo divadiel poézie

Divadlo poézie a recitačné kolektívy mládeže a dospelých na 70. ročníku Hviezdoslavovho Kubína

Jubilejný 70. ročník Hviezdoslavovho Kubína potvrdil umelecké hľadačstvo v tvorbe divadiel poézie – od námetov cez spôsob ich spracovania po inscenačnú formu. Svedčí to o tom, že divadelníci majú s kým takéto diela tvoriť a že sú tvoriví a v tvorbe slobodní. Verme, že pôjde o dlhodobý trend; vzhľadom na to, že kolektívy tvoria najmä študenti a študentky, ktorí sa zaujímajú nielen o tvorbu, ale aj o jej reflexiu, by mohlo ísť o realistický predpoklad.

Súťaže sa zúčastnilo osem divadelných súborov zo šiestich krajov; chýbal bratislavský a prešovský kraj, pričom nominant z prešovského kraja sa neobjavil ani v rámci programovej rady ako návrh na postup.

Takmer všetky inscenácie mali štandardnú až nadštandardnú umeleckú a estetickú úroveň, o čom svedčia aj udelené ceny: 2 inscenácie v zlatom pásme, 5 inscenácií v striebornom pásme, 1 inscenácia v striebornom pásme, 6 špeciálnych ocenení. Mladí divadelníci aj v rámci takého subtílneho divadelného druhu, akým je divadlo poézie, reflektovali problematické spoločenské javy (šikana, inakosť, vojna) a človeka jednotlivca v spoločnosti (s celým jeho psycho-fyzickým prežívaním). Silné výpovede vznikali ako klasické divadlo poézie, teda vznikajúce z poetickej predlohy (tu možno okrem súčasnej poézie spomenúť aj reinterpretácie klasických diel), a ako dramatizácie prozaických predlôh. V dvoch inscenáciách aj s autorskými audionahrávkami dokumentujúcimi zakorenenie tém v súčasnosti a konkretizujúcimi ich prejavy.

Hlavnú cenu a priamy postup na Scénickú žatvu získal DS LET za svoju mimoriadne autentickú a z hľadiska divadelného tvaru (jeho jazyka a výrazových prostriedkov) čistú inscenáciu Už?

Osobitnú cenu – druhé miesto získal nitriansky súbor Nekondenzovaný chromozóm za inscenáciu Planéta rýb. Inšpiratívna inscenácia, za ktorou sa zračila poctivá pedagogická a režijná práca, s premysleným dramaturgickým konceptom a estetikou, však zaostala v dramaturgii inscenačného tvaru a v disonanciách v rámci jednotlivých zložiek naprieč celou inscenáciou.

V striebornom pásme sa umiestnili DS ATĎ (ZUŠ Z. Strnadovej Parákovej, Žiar nad Hronom) s interpretáciou poézie Janka Kráľa Kríž a čiapka, DS Bebčina (ZUŠ Štefana Baláža, Nová Dubnica) s dielom Svetlany Alexijevič DED, DS Skutok (ZUŠ na Bernolákovej ul., Košice) s modernou interpretáciou Kráľovej poézie Človeče, kdeže si ty…, DS Fúzia (ZUŠ, Veľký Krtíš) s odvážnym javiskovým spracovaním textu Jany Bodnárovej Ružové dievča Grétka a Zádrapky (ZUŠ, Senica) s inscenáciou Vývar autora Daniela Pastirčáka.

Každý zo súborov získal okrem umiestnenia v striebornom pásme aj osobitnú cenu, čo svedčí o vyrovnanosti inscenácií v tomto pásme. Svedčí to tiež o tom, že každý iným spôsobom, ale rovnako poctivo, pristúpil k vybranej téme a pokúsil sa ju, zodpovedajúc veku tvorcov, divadelnému druhu a miere invenčnosti, artikulovať divadelným jazykom.

Mnohí pedagógovia pracujú kontinuálne – majú dlhoročné tvorivé kolektívy, čo sa na inscenáciách zrkadlilo. Divadelná skúsenosť členov a členky kolektívov posúva, sú súčasťou kvalitnejšieho inscenačného procesu, ich výkon na javisku je istejší, výsledok – divadelné dielo inšpiratívnejšie. V neposlednom rade to vidieť na ich záujme o odbornú reflexiu – zúčastňujú sa rozborových seminárov, oslovujú porotcov aj mimo nich.

Spájajúcim atribútom inscenácií (a kolektívov) bol ich hľadačský potenciál a jeho realizácia v divadelnom tvare. Veľmi citlivo a presne nachádzajú paralely medzi literatúrou a životom a učiac sa divadelnému jazyku ich čoraz zaujímavejšie realizujú na javisku. K experimentovaniu patrí celý systém pokus – omyl, takže môže ísť o dramaturgicky problematickejšie diela, ale cenný je proces, vnútorné pnutie a tendencia, ktorú možno v tejto kategórii jasne identifikovať.

V bronzovom pásme sa umiestnila inscenácia Ista poetky Wisławy Szymborskej (Pierroťáci pri SZUŠ Pierrot, Námestovo), ktorá v menšej miere ako ostatné analyzovala a interpretovala predlohu a uspokojila sa najmä s involvovanou emocionálnosťou formy divadla poézie, hoci v kultivovanom a estetizovanom divadelnom tvare inklinujúcom primárne k pohybovému divadlu.

Osobitné ceny získali:

DS ATĎ, ZUŠ Z. Strnadovej-Parákovej, Žiar nad Hronom za nonverbáne stvárnenie klasickej básne

Lucii Dekýšovej v inscenácii Janko Kráľ – Kríž a čiapka za sugestívny interpretačný prejav

Skutok, ZUŠ na Bernolákovej ul., Košice za politicko – kritické inscenačné gesto

DS Fúzia, Základná umelecká škola, Veľký Krtíš za osobitý autorský prístup a autentickosť kolektívnej tvorby

DS Bebčina, Základná umelecká škola Štefana Baláža, Nová Dubnica za výber aktuálnej a angažovanej témy

Zádrapky, Základná umelecká škola, Senica za autorský prístup a autentickosť kolektívnej tvorby

Diana Laciaková

Foto: Michal Lašut. DS LET: Už?

Fotogaléria na facebook.com/HviezdoslavovKubin.

PODOBNÉ ČLÁNKY