Drobná aktuálna poznámka na úvod
Časy sa možno menia, ale ľudia zostávajú stále tí istí. Človek neznalý pomerov by si možno povedal: Načo sa otravovať s ochotníckym divadlom, načo cediť umeleckú krv na studených podlahách zle vetraných školských telocviční, keď stačí ukradnúť auto, predať ho a namiesto dobrého divadelného mena (Cena za objavne insitnú poetiku pri prznení klasického dramatického textu; Zvláštna cena poroty za dôsledné dodržanie didaskálií a pod.) riskovať iba priestupok a láskavé pohrozenie prstom? Človek neznalý pomerov sa mýli. Aj v divadelných podvodníkoch[1] bijú vlažné umelecké srdcia. Všetci falošní ochotníci už dávno rozkrádajú eurofondy alebo štát, prípadne rozkladajú naše mozgy. Praví ochotníci zostávajú. Radšej si budú v pote zle našminkovanej tváre zarábať na fašírku svoju každodennú, než by si mali v Dubaji vyčesávať nafúkaný piesok z čerstvo vysadených vlasov.[2]
Koniec drobnej poznámky.
Dôležité upozornenie č. 1
Základné školy majú dva stupne. Napriek tomu, že prvý stupeň až nebezpečne často pripomína materskú školu, nie je tomu tak! Nedajte sa oklamať, mohli by ste ľutovať. Medzi materskou školou a 1. stupňom ZŠ sú dva základné rozdiely:
a) väčšina žiakov už vlastní smartfóny, takže ich povedomie o živote a umení je na diametrálne inej úrovni;[3]
b) pedagogičky/pedagógovia bývajú zväčša absolventkami/absolventami elitných okresných univerzít, takže sa nedajú opiť jedným rožkom, musíte ich opíjať najmenej dvomi.
Podrobnejšie k téme rozdielov tu:
Koniec dôležitého upozornenia.
Dej[4]
Zatiaľ čo pri divadelnej produkcii pre materské školy nám bohato postačilo klasické „Veni, vidi, vici“[5], prvý stupeň ZŠ vyžaduje aspoň náznak náznaku dejovej línie a druhý stupeň už musí mať plnohodnotný náznak. Pokiaľ vaše dielo (dielko, dieločko, dieločičenko) nebude mať niečo, čo pripomína (hoci vzdialene) epiku, hrozí, že vás obecenstvo[6] prekukne a v rozčúlení vás zahádže značkovými desiatami alebo školskými aktovkami od Louisa Vuittona.
Zložitosť epiky sa najľahšie odmeria množstvom príbehových liniek. Pokojne môžu byť infantilné, ale musia byť. A musia byť zrozumiteľné[7]. Pre prvý stupeň postačí jedna príbehová linka, druhý stupeň potrebuje dve.[8]
Možnosti vývoja príbehu s jednou dejovou líniou
Dve dejové línie s naznačeným konaním hlavných postáv
Ukážka analýzy deja klasickej drámy Dva buchy a tri šuchy[9]
Kostýmy
Na rozdiel od produkcie pre MŠ, si už nevystačíme s bazálne krikľavou farebnosťou. Pokiaľ by nám však snaha o výtvarnú estetizáciu príliš narušila starostlivo nastavený pomer cena – výkon, dajme si aspoň pozor na zladenie použitých farieb.
Jednoduchá a praktická pomôcka každého kostýmového výtvarníka
Oveľa efektnejším a efektívnejším prístupom je výroba kostýmov, ktoré aspoň z diaľky a na prvý pohľad vyzerajú ako divadelné.[10]
Pri zarábaní na deťoch 1. stupňa ZŠ si vystačíme s dvomi základnými pravidlami:
- zajko má dve veľké hnedé uši a jeden malý hnedý chvostík; psík má dve uši a jeden chvost (ík), ale jedno ucho je komicky zvesené[11];
- postave intelektuála dajme do rúk pero[12], manuálne pracujúcemu kladivo.[13]
Dôležité upozornenie č. 2
Príliš to nepreháňajme! Majme stále na zreteli, že našou úlohou nie je ohurovať veľkosťou talentu. Inak nezarobíme ani na Daciu, nieto na Lamborghini!
Kulisy a rekvizity
Na tie rovno zabudnime! Kto by ich komplikovane vyrábal a následne ešte komplikovanejšie nakladal, prevážal, vykladal, staval, rozoberal, nakladal, prevážal a vykladal? Chceme byť múzami pobozkaní, nie denne znásilňovaní!
Druhý stupeň ZŠ
V podstate dodržiavame tie isté pravidlá ako pri 1. stupni, ale isté rozdiely tu sú:
- veľmi vítané sú literárne, historické alebo literárno-historické témy, voľne vychádzajúce z učebných osnov;[14]
- ešte vítanejšie sú decentne[15] stvárnené vzťahy medzi pohlaviami;[16]
- vtipné narážky na pedagogický zbor konkrétnej školy;[17]
- humor! humorhumorhumor! Žiaci majú dosť vlastných drám na predmetoch, z ktorých budú robiť prijímacie skúšky!
- aspoň dve hiphopové čísla a jednu romantickú pieseň!
Veľmi dôležité upozornenie!
Faktúry sú diablov vynález! Platba na účet v banke je Luciferov nástroj! Doba cashu je nesmrteľná!
Svätý grál ochotníka hrajúceho pre základné školy
Dúfam, že je každému jasné, že nič krajšie a podnetnejšie, ako je tento obrázok, už nevymyslíme. V ďalšej časti si vysvetlíme, ako podojiť stredné školy.
Vyhotovil kolektív autorov Karol H., Karol D. a Karol D. H.
- Rozumejte: ľudí vyznávajúcich ochotnícky diskurz inklinujúci k praktickej stránke umeleckého procesu. ↑
- V spoločnosti kačacieho zobáka so slepačím mozgom. ↑
- In: Úloha nesylabotonického Rytmusa pri kreovaní osobnosti madrfakera. Píštanské recitačné zvesti, 11/2028, s. 874. ↑
- V súčasnosti preferovaný termín je epika. ↑
- Prišiel som, zahral som, odniesol som si vrecká s drobnými. ↑
- Rozumejte deti, nie pedagogičky a pedagógovia. ↑
- Zrozumiteľnosť = všetci na konci vedia, prečo a ako sa to stalo a ako to dopadlo, dokonca aj pedagogičky a pedagógovia. ↑
- Tri príbehové linky sú v tomto prípade kontraproduktívne. Tri sú vhodné až pre maturitné ročníky a televízne seriály. ↑
- In: Anonymné režijné knihy a iné pikantnosti. Thalios: Dolný Parnasov, 1791, s. 14. ↑
- Nezabúdajme, že vďaka kostýmom môžeme primerane dvihnúť cenu vstupenky. ↑
- Ďalšie inšpirácie: BREHM, Alfred – Život zvierat. ↑
- Plniace perá a fixky neodporúčame – kto to bude prať?! ↑
- Perá záhadne zmiznú oveľa zriedkavejšie ako notebooky, kladivá ako príklepové vŕtačky. ↑
- Netreba študovať metodické príručky, vystačíme si s hmlistými spomienkami na školské časy. ↑
- Rozumejme: nežalovateľne a znovuobjednateľne. ↑
- Dôležitý je prieskum trhu – musíme vedieť, či je príslušná škola konzervatívne alebo liberálne zameraná. ↑
- Aj tu je dôležitý predbežný prieskum trhu – internetové stránky školy. ↑