Spoločné objavovanie umeleckého prednesu a jeho zákutí
Máš viac ako 16 rokov, venuješ sa, alebo chceš sa venovať umeleckému prednesu a chceš sa zdokonaľovať?
Prihlás sa na bezplatný kurz zameraný na umelecký prednes.
Termín konania: | 4. 2. – 18. 3. 2025, každý utorok 9:00 – 11:00 |
Registračný formulár je potrebné vyplniť za každú osobu zvlášť najneskôr do 31. 1. 2025, resp. do naplnenia kapacity.
Kontaktná osoba: Mgr. art. Renata Jurčová, renata.jurcova@nocka.sk, +421 2 204 71 249
RENATA JURČOVÁ
recitátorka, režisérka, pedagogička, metodička pre umelecký prednes a divadlá poézie v Národnom osvetovom centre
Vyštudovala Vysokú školu múzických umení v Bratislave, odbor dramaturgia a dramatická tvorba. Od roku 2021 pracuje v Národnom osvetovom centre ako odborná pracovníčka pre umelecký prednes. Založila občianske združenie Tri bodky na ceste. V minulosti pôsobila ako pedagogička ZUŠ v Liptovskom Hrádku a Leviciach, recitátorka, dramaturgička, režisérka divadelných súborov Kameň na ceste, Sob na ceste, Strom na ceste a pedagogička úspešných recitátorov (Tomáš Stopa, Henrieta Virágová, Veronika Mészárosová, Naďa Gášeková, Roman Poliak, Nina Pompošová a i.). Na Hviezdoslavovom Kubíne vystúpila ako recitátorka poézie v rokoch 2011 až 2016. S rôznymi súbormi v oboch kategóriách recitačných kolektívov a divadiel poézie získala hlavnú cenu alebo osobitnú cenu na celoštátnom kole. Napísala básnickú zbierku Na ceste za (2022), publikáciu Na ceste k prednesu (2022), v ktorej zhodnotila svoje skúsenosti z metodicko-pedagogického pôsobenia na ZUŠ v Leviciach, a metodické listy Od slova k prednesu.
Každoročne v čase od decembra do februára rodičia, pedagógovia a deti hľadajú vhodný text na súťaž v umeleckom prednese. V online prostredí existuje množstvo odkazov na príspevky, ktoré sľubujú básničky na Hviezdoslavov Kubín…
V čom však tkvie základný problém výberu správneho textu na prednes pre seba alebo svoje dieťa či žiaka? – V čítaní a rozvíjaní schopnosti čítať obrazy. Je nevyhnutné aktívne zapájať svoju myseľ. A prečo píšem o čítaní, keď sa stačí dostať k dobrej predlohe?
[…]
Aby sme objavili ten pravý text, ten, ktorý je pre nás minimálne v tomto momente NAJ, musíme veľa a hlavne kvalitne čítať. Ponoriť sa hlboko do textu, začítať sa dôkladne, nekĺzať len po povrchu textu. Nevybrať si prvý text, ktorý sa mi zapáči alebo sa mi zdá, že sa hodí mne či môjmu recitátorovi. Dôkladne preskúmať predlohu. V tom vidím spojnicu medzi hľadačstvom pri príprave prednesu a snahou o vyzdvihnutie nenahraditeľnej schopnosti čítania na vyššej úrovni známou ako Ľubľanský manifest, pre ktorý je kľúčovým bodom posun od individuálnych prínosov pre rast jednotlivca k širším spoločensko-ekonomickým dôsledkom, teda k rozvinutej čitateľskej gramotnosti a vzdelanosti populácie. V jednom aj druhom prípade ide o tzv. čítanie na vyššej úrovni.
Viac o výbere textu (na umelecký prednes či pre divadlo poézie) na Hviezdoslavov Kubín i o Ľubľanskom manifeste: