Aktuality

Trinásť, FEDIM pri nás. 10. ročník Festivalu divadla mladých

Celoštátna postupová súťaž a prehliadka neprofesionálneho divadla mladých FeDiM

Nitra, 13. – 15. jún 2025

Text: Diana Laciaková

Foto: Miloš Štefanka, Jana Nádašdyová, Mestské divadlo mladých z Levíc – Stabat Mater

V piatok trinásteho sa začal 10. ročník Festivalu divadla mladých (FEDIM) v Nitre. Trinásť divadelných súborov získalo skoro trinásť tematických cien (dve museli byť nakoniec prehodnotené, keďže komixová bublina na diplome hlásala Najlepšia scénografia!, teda už z podstaty veci mohla byť iba jedna). Väčšina inscenácií bola 13+. Trinásť minút meškalo slávnostné vyhlásenie výsledkov. A možno to bolo práve aj trinásť sĺz, čo vypadlo zástupcovi laureáta z oka pri preberaní ocenenia.

Nostalgia & vzrušenie

V Nitre bolo krásne! Priestor divadla bol štedrý, poskytujúci zázemie a dobrú atmosféru. Prijatie srdečné, organizácia ctihodná. Istú nostalgiu nám však nemôže nikto vyčítať, Tisovec je z kategórie srdcovec a deväť rokov je predsa len takmer dekáda. Veľmi ma potešilo, že sa na podujatí stretli tisovskí, nitrianski i bojnickí organizátori – kontinuita nie je len cudzie slovo a vzťahy sú podstatou festivalu. (Viac o minulých, súčasných i budúcich organizátoroch Fedimu v článku Lucie Hromníkovej.)

Ó, zmeny!

Zmena v porote a agitačné letáky, ktoré to ohlasovali, zmena vo festivalovom denníku, Legendárnej gigantickej tlačovine komixového charakteru (LEGIT), zmena moderátora, inak pozdravuje vás Mojmír Procházka, zmena, zmena, zmena… Ak nechceme byť nostalgickí, ale vzrušení, má tento odsek iba jedno vyvrcholenie: zmena je život!

Skoro jak pri mori

Najviac tematických cien a hlavnú cenu získalo Divadlo Falangir z Kostolišťa za inscenáciu Vlnenie (pozn.: nie morské, ale umelo inteligentné). Pôsobivá divadelná výpoveď o virtualizácii vzťahov a života človeka v precíznej javiskovej forme (ceny za najlepšiu réžiu, dramaturgiu, scénickú hudbu a mimoriadny herecký výkon) patrí medzi najsilnejšie zážitky sezóny 2024/2025 v amatérskom divadle.

V zlatom pásme sa spolu s ním ocitli absolventi Detskej divadelnej akadémie Divadla Jána Palárika v Trnave s inscenáciou Limonádové more. Ani v tomto prípade nebolo vlnenie morské, ale zato rovnako ohromujúce a spektakulárne ako v Cookovej úžine a najmä fourierovsky limonádové s príchuťou postdramatickej intelektuálnej hry a kvalitného humoru. Svet utopických predstáv v generačnej reflexii a režijnom geste Šimona Spišáka aj s tematickými cenami za kolektívny herecký výkon a objav festivalu. (Viac v Legite 3.)

Pri mori bol aj Marek

Tento rok bola na Fedime záplava Marekov. Počnúc Kundlákom, ten ďalší nový v porote, nekončiac Marekom gentlemanom, ktorý odprevádza dievčatá, aby bezpečne došli domov (DS Let: Snívali sa mi ruky tvoje), Marekom, ktorý bojuje so svojou chladničkou a jej chladnou emočnosťou (Divadlo Falangir: Vlnenie), záhadným Marekom, ktorého prítomnosť spôsobuje rozpad scénických predmetov (Divadlo Falangir: Vlnenie) a ďalších Marekov (napočítaš v bulletine).

Z boxerského ringu do zlatého pásma

Ta sa prebojoval dievčenský kolektív DS Let zo Žiliny s autentickou kompozíciou prepájajúcou postupy dokumentárneho divadla a poetizujúci jazyk štylizovaného divadla, použijúc pritom aj metaforu boxerského zápasu (DS Let: Snívali sa mi ruky tvoje). Témou inscenácie bolo sexuálne obťažovanie dievčat a generačné vyrovnávanie sa s týmto znepokojivým spoločenským fenoménom.

Sú dejiny dejinami násilia?

V inom ringu bojoval súbor Mestského divadla mladých z Levíc, ktorý sa predstavil s inscenáciou Stabat Mater (strieborné pásmo, ceny za najlepšiu scénografiu, najlepšiu hudobnú dramaturgiu a kolektívny herecký výkon). Silné a spoločensky rezonujúce témy prepojené s dominantnou líniou kritiky cirkevných inštitúcií, akými boli dievčenské katolícke internáty slúžiace najmä na prevýchovu chovankýň, ktoré boli trápené a zneužívané konzervatívnou spoločnosťou na čele s rodinou ako jej základnou bunkou. (Viac v Legite 3.)

Morské čajky a konšpirujúce holuby

Čajka Lucie Dekýšovej (DS Atď) doletela svojím kultivovaným letom do strieborného pásma, rovnako ako drzý košický Pidžoň (pre smrteľníkov mimo východného Slovenska – holub), a pritom to vyzeralo tak diplomaticky – divadelná skupina Malinový kompromis.

Alegorickú novelu Richarda Bacha o nezvyčajnej čajke Jonathan Livingston interpretovala herečka spolu s režisérom prostriedkami objektového a pohybového divadla; vlastný autorský text košických kompromisistov zas využíval najmä štylizované herectvo, ktoré konvenovalo téme konšpirácií vrátane tej o pidžoňoch – živých dronoch sledujúcich ľudí.

Psy a prasiatka

Zverinec nebol len na nitrianskom výstavisku a na chodbách Hotela Oko, ale aj na javisku. Psy, resp. psi behali aj po veľkokrtíšskom Dogville, meste, v ktorom si nádej nenašla svoje miesto (DS Fúzia). Divadelne poučený kolektív pracoval so zaujímavým princípom duplicitného rozprávača a časových slučiek a účinne využíval metaforu zrkadla ako absolútnej moci.

Zato prasiatka boli na Fedime stelesnením ľudskosti a pochopenia. Tak v Limonádovom mori (rozprávačské postavy Prasiatko 1, 2 a 3), ako v inscenácii Divadla Ateliér Uväznení v obraze (sporiace prasiatko Etgara Kereta ako najlepší priateľ človeka), ktorá bola okrem svojho rozprávača inšpiratívna aj autentickým a vtipným generačným pohľadom na psychické zdravie mladých ľudí a ich osamelosť.

A mosty

Divadelný súbor Lano z Bratislavy recesisticky prekročil dramatické mosty a pokúsil sa o súčasný tvorivý a generačný komentár k dielu Václava Klimenta Klicperu, českého dramatika prvej polovice 19. storočia, Veselohra na moste. Výsledkom bola výnimočne svieža inscenácia s vôňou piva a plastových sieťok pod koberec (kto chodí na rozbory, vie).

Hodnotové mosty z pohľadu ženy v rôznych spoločenských konšteláciách, na prelome storočí a dnes, divadelne umne konštruovala Tamar Lacsná v monodráme Tri Timravine ženy. Eda, Zuza aj Anča z próz Boženy Slančíkovej Timravy získali v interpretke generačne spriaznený odraz – ktorý nešetril ani ich, ani divákov vzďaľujúcich sa prísnym morálnym hodnotám spoločenstva a partnerstva spred vyše sto rokov.

Beštiálna divočina

Bronzové pásmo a cenu za kolektívny herecký výkon získalo Divadlo mladých Šesť Pé z Partizánskeho za inscenáciu Beštia. Mimoriadne herecké nasadenie celého kolektívu a metaforický príbeh detí, ktoré nanovo kreujú spoločnosť a jej zásady v prostredí čistom a nedotknutom, ale zároveň divokom, nechali vyniknúť odkaz Williama Goldinga a jeho diela Pán múch, bohužiaľ, o to viac, o čo intenzívnejšie je zdivočenie v našej spoločnosti a politike.

Divoký vývin umelej inteligencie a jej nepredvídateľné následky na život človeka i celého ľudstva bol témou aj inscenácie AIDA divadelného súboru Osoby z javiska, ktorá sa fókusovala najmä na intímnu a dôvernú stránku tohto/takéhoto vzťahu.

V bronzovom pásme sa umiestnila aj sugestívna Anna Kasalová s monodrámou o Edith Piaf Vrabček, leť… Divoké srdce legendárnej francúzskej šansonierky predstavila s hlbokým osobným zainteresovaním v divadelne náročnej koncepcii prepájajúcej realistické stvárnenie Edith, spev a rozprávačstvo sprievodných postáv.

Jedenásť (!)

Všetky inscenácie mali štandardnú až nadštandardnú umeleckú a estetickú úroveň, o čom svedčia aj udelené ceny: 3 inscenácie v zlatom pásme, 7 inscenácií v striebornom pásme, 3 inscenácie v bronzovom pásme, 11 špeciálnych ocenení (!). Všetky tri inscenácie zo zlatého pásma sa dostali do hlavného programu Scénickej žatvy.

Jedenásť v zákulisí

Vysoká úroveň FEDIM-u je výsledkom dlhodobej práce pedagógov, ktorí sa venujú tvorivej práci s vekovou kategóriou stredoškolákov a vysokoškolákov, predtým detí (pozdravujeme Zlatú priadku!). V niektorých prípadoch je to tiež výsledkom práce osvietených zriaďovateľov, ktorí definujú podmienky tvorivej práce – a niekedy je to napriek tomu, že takéto podmienky nevytvárajú (rešpekt pedagógom partizánom!). Národné osvetové centrum a lokálni organizátori postupových kôl či celoslovenského kola potom už „len s radosťou sledujú“, t. j. snažia sa čo najlepšie organizovať, koordinovať a tvorivo podnecovať (pozor, to iba znie jednoducho!).

Tucet mladého divadla

Mladé divadlo na Slovensku je (v abecednom poradí):

autorské

bojovné

citlivé

humanistické

morálne

odvážne

poetické

recesistické

sčítané

tematické

vtipné

závažné

&

sexy (mimo poradia)

Trinásť

… Fedim pri nás!

.

.

.

A budúci rok v Bojniciach!

PODOBNÉ ČLÁNKY