# DS Drim

10 x FAD. Nové generácie divadelného nástupníctva

Festival amatérskeho divadla FAD v Nitre má podtitul „komunitný divadelný festival s medzinárodnou účasťou“ a doslovne ho napĺňa. Kultúrny dom v Párovských Hájoch sa na šesť dní zmenil na miesto stretávania, debatovania a spoznávania. Nejeden profesionálny festival by sa mohol inšpirovať skvelou atmosférou ako stvorenou na sieťovanie.

VIAC INFO ↓

NA SCÉNU 2024. Otvorený a odvážny prístup, dramaturgické a režijné experimenty

Podujatie definuje bohatá účasť súborov mladých a ich otvorený a veľmi odvážny prístup k tvorbe. Ten sa črtá v dramaturgii, réžii aj herectve. Divadelné súbory mladých z Nitrianskeho kraja sa snažia tvoriť autorsky a kolektívne, prípadne autorsky pretvárať a dekonštruovať už existujúce predlohy. Neboja sa vykročiť mimo zóny tradičných inscenačných princípov, hraných príbehov s lineárnym dejom a klasického stvárňovania postáv. Naopak, testujú a neustále posúvajú svoje tvorivé hranice, hľadajú diela a tituly, ktoré by najzreteľnejšie odrážali ich životný pocit. Veľkým prínosom a bonusom je pozvanie hosťov z profesionálnej divadelnej sféry (tanečná inscenácia Zóna citu od tvorcov z tanC o. z.) i zo zahraničia (inscenácia Macario od divadelného súboru TERMINUS A QUO z poľského mesta Nowa Sól), čím organizátori deklarujú vyššie dramaturgické ambície.
Čím sa prezentovalo divadlo mladých v rámci Festivalu divadla mladých FEDIM 2024 a s čím divadlo dospelých v rámci Belopotockého Mikuláša 2024? Nájdete v hodnotení porotkýň Zuzany Timčíkovej, Alexandry Rychtarčíkovej a Dominiky Horváthovej.

VIAC INFO ↓

Nasycovanie tvaru. Divadlo poézie na 69. ročníku Hviezdoslavovho Kubína

Šesťdesiatdeväť ročníkov sa neudeje len tak. Stoja za tým ľudia, ktorí sa o festival starajú a chránia ho aj v ťažkých spoločensko-politických situáciách. A, samozrejme, sacrum – vnútorné opodstatnenie. Prečo to robíme, má to umeleckú kvalitu, môže to zotrvať, dokáže sa to zvnútra naplniť?

Jerzy Grotowski, poľský divadelný režisér a teoretik, významný reformátor divadla, hovorí v kontexte svojej teorémy o „svätom hercovi“ o akte sebaprenikania, objavovania samého seba, spojenom s obetou časti samého seba. Rola sa má využívať ako trampolína, nástroj, s pomocou ktorého študujeme, čo je skryté za našou každodennou maskou – najvnútornejšie jadro našej osobnosti.

Takúto divadelne posvätnú prácu vykonávajú každý rok všetky generácie účastníkov Hviezdoslavovho Kubína, a tým napĺňajú sacrum podujatia. A inak tomu nebolo ani v jeho predjubilejnom ročníku.

VIAC INFO ↓