Aktuality

Divadlo na dotyk. Noc divadiel 2024

Tretia novembrová sobota bude opäť patriť pestrým a nevšedným divadelným zážitkom. Prinesie ich 15. ročník celoslovenského podujatia európskeho významu Noc divadiel 2024. So svojím programom sa do nej zapojí viac ako 60 divadiel, kultúrnych centier a umeleckých škôl v 29 mestách a obciach od východu po západ.

Motto tohtoročnej Noci divadiel znie Na dotyk.Leitmotívom tohto ročníka chceme zdôrazniť dôležitosť vzájomnej blízkosti a kontaktu – medzi ľuďmi, medzi divadlami a ich divákmi, ako aj medzi divadlami navzájom,“ hovorí Vladislava Fekete, riaditeľka Divadelného ústavu, ktorý každoročne vyzýva divadlá a kultúrne priestory zapojiť sa do celoslovenskej iniciatívy a pripraviť pre svojich divákov aj podujatia nad rámec bežného programu a repertoáru. „Je obdivuhodné vidieť, koľko energie vynaložia pri chystaní programu. Aj tento rok divadlá počas noci otvorených divadiel popri klasických inscenáciách pripravujú zážitkové prehliadky zákulisí, inscenované čítania, besedy a diskusie, koncerty či stretnutia s obľúbenými hercami a herečkami,“ dodala.

Program pre celé rodiny

Na svoje si prídu aj deti. „V Bábkovom divadle v Košiciach sa pre ne dokonca chystá nočná prespávačka v priestoroch divadla s pestrým programom a workshopmi. Na druhej strane republiky, v Bratislavskom bábkovom divadle a v jeho priestoroch na Dunajskej ulici, do ktorých sa ansámbel v aktuálnej sezóne po rekonštrukcii vrátil, budú môcť deti zažiť nevšednú prechádzku zákulisím v kreatívnej inscenácii plnej smiechu Ahoj, som Bábkač!,“ vymenúva V. Fekete. Interaktívne prehliadky divadla pre celé rodiny, počas ktorých budú spoznávať rozprávkové postavy, hádať divadelné hádanky či hľadať cestu z divadelného bludiska, pripravuje napríklad aj Spišské divadlo. 

Témy, s ktorými sa stretávame doma, ale aj témy, o ktorých sa tak často nehovorí, prinesú tvorcovia na svoje javiská počas 16. novembra. Neviditeľné a prehliadané ženy v SNP priblíži najnovšia inscenácia banskobystrického Bábkového divadla na Rázcestí Povstanie so ženskou tvárou. Staré divadlo Karola Spišáka v Nitre zasa tému rodinnej inscenácie Ruky veľkosti orecha o vzťahu starej mamy a vnučky, do ktorého zasiahne choroba, rozšíri o diskusiu so psychologičkou po predstavení – o starnutí a demencii, s ktorou sa rodiny neraz stretávajú. „Pozeráme sa ,zblízka‘ na to, o čom sa bežne v divadle pre deti nerozpráva. Problémy, ktoré sa týkajú staroby a starnutia prehliadame. Možno si myslíme, že ak budeme o nich mlčať, tak nebudú existovať. Nebojme sa hovoriť s deťmi aj o nepríjemných veciach, samozrejme, citlivo, jazykom, ktorému rozumejú. Divadlo je miestom stretnutí, miestom príbehov a poučení z nich,“ uviedla k pripravovanému programu s podtitulom Zblízka, ktorý rezonuje s heslom Noci divadiel, dramaturgička nitrianskeho divadla Iveta Ditte Jurčová.

Komentované a zážitkové prehliadky

Komentované a zážitkové prehliadky zákulisia už tradične pripravujú ako súčasť programu aj Divadlo Jána Palárika v Trnave, Slovenské komorné divadlo Martin alebo Slovenské národné divadlo, ktoré v sprievode moderátora Ludwiga Bagina pozýva návštevníkov a návštevníčky do historickej budovy SND, kde pre návštevníkov chystá niekoľko prekvapení. 

Divadlo Jána Palárika v Trnave aj tento rok prepojí divadelný zážitok s rozhlasovým vysielaním, a to v unikátnom projekte #stagestream. „Návštevníci a návštevníčky budú mať príležitosť zúčastniť sa na živom nahrávaní rozhlasovej hry podľa dramatického textu Jany Borsukovej Nahá, ktorú v priamom prenose odvysiela Rádio Devín. Hra, ktorá získala Cenu DJP v rámci súťaže o najlepší dramatický text DRÁMA 2023, prináša osud jednej z najväčších hviezd strieborného plátna Hedy Lamarr,“ uvádza o svojom programe trnavské divadlo. Inscenované čítanie ďalšej hry, ktorá uspela v danej súťaži v roku 2020, prinesie v rovnaký deň aj Činohra SND. 

V Piešťanoch si vďaka KOCR Trnavský kraj zážitkov budú môcť návštevníci vychutnať divadelnú prechádzku mestom, ktorá im zážitkovou formou priblíži históriu kúpeľníctva – spojením komentovanej prehliadky, dramatickej audiohry v slúchadlách a pouličných výstupov hercov v dobových kostýmoch do jedného celku. A tí, ktorí sa chcú len pohodlne usadiť do hľadiska a nechať na seba divadlo pôsobiť, tak môžu urobiť napríklad na druhej premiére inscenácie Dobrodružstvo pri obžinkoch, ktorou sa do Noci divadiel zapojí Národné divadlo Košice. Divadlo K v hlavnom meste uvedie inscenáciu Nefotografie, ktorá bude spojená s prezentáciou rovnomennej knihy, a to v spolupráci s festivalom Mesiac fotografie.

Divadelné aj hudobné zážitky 

Aj publikum, ktoré vyhľadáva hudobné zážitky, si bude mať z čoho vyberať. „Muzikály zaradili do programu 16. novembra Divadlo Jonáša Záborského v Prešove, Divadlo Nová scéna či Divadlo Teatro Colorato v hlavnom meste. Bratislavské Štúdio 12 za divadelným programom chystá hudobnú bodku a prizýva do svojich priestorov koncertovať alternatívnu kapelu Éter. Banskobystrické Divadlo pod balkónom rozozvučí známy verklikár Ján Harry Haruštiak. O pár ulíc ďalej vystúpi počas otvorenia nového kultúrneho centra Mestské divadlo Banská Bystrica a spevácky zbor Ars Vocalis. A v Štátnej opere v Banskej Bystrici bude znieť symfonický koncert diel Antonína Dvořáka a Eugena Suchoňa,“ dodala V. Fekete a poukázala aj na to, že myšlienka Noci divadiel má potenciál prepájať zriaďované a nezávislé divadlá. „Tak sa to stalo napríklad vo Zvolene, kde na pôde Divadla Jozefa Gregora Tajovského vystúpi v rámci pestrého programu aj nezávislé zoskupenie Uhol_92 s inscenáciou Toni Wolff zisťuje, že prerobila milióny (verzia Emma), ktorá získala Cenu DOSKY 2023 za najlepší kostým,“ oceňuje snahu divadiel prepájať sa a pestrosť ich podujatí za koordinátora iniciatívy V. Fekete. 

Noc divadiel je európske podujatie prezentujúce divadlo tvorivým spôsobom v netradičnom časovom rozpätí. Počas Noci divadiel môže publikum skúmať, objavovať, zapájať sa do diania či sa len príjemne usadiť, vnímať a nechať sa unášať divadlom cez deň aj v noci. Iniciátorom projektu Noc divadiel je chorvátska Noć kazališta. Partnerom projektu Noc divadiel je aj časopis Javisko.

Viac informácií vrátane programu divadiel nájdete na nocdivadiel.sk.

REMINISCENCIA Z NOCI DIVADIEL 2023

Košice – Ateliér Bez StropU – Kino Úsmev – Garbiarovo

Počas Noci divadiel 2023 mali diváci v Košiciach možnosť vidieť bábkovú rozprávku pre deti a dospelých Garbiarovo od združenia Ateliér Bez StropU, ktorá sa odohrávala v dobre známom, avšak pre divadlo netradičnom priestore – rovno pod plátnom kinosály kina Úsmev.

Združenie Ateliér Bez StropU už niekoľko rokov zoskupuje umelcov rôznych odvetví, žánrov a médií. Pod vedením režiséra Daniela Pikalíka realizuje okrem tvorby divadelných inscenácií tiež workshopy (OdPodlahY), vzdelávacie projekty (ŠÁRKÁNYI) a krátke hrané i dokumentárne filmy (Nebe, peklo, ráj…). Tvorba ateliéru je charakteristická multimediálnosťou, alternatívnymi prvkami či využívaním princípu laterny magiky. Typickými sú tragikomika, texty autorov absurdnej drámy, základné a aktuálne spoločenské otázky. Svoje projekty uvádzajú v kamenných divadlách, na uliciach, no aj v site specific priestoroch.

Program Noci divadiel 2023 sa rozhodli obohatiť o svoju tridsaťminútovú inscenáciu Garbiarovo prepájajúcu tradičnú ukrajinskú rozprávku s aktuálnou témou vojny na Ukrajine. Dvojica postáv sa pred náletom prichádza skryť do bunkra či pivnice, kde sa už nejaký čas schovávajú ďalšie dve osoby – kuchár a hudobníčka s gitarou, ktorí si dlhé chvíle v úkryte krátia pesničkami, rozprávaním a hraním rozprávok, a keďže situácia vonku je nepriaznivá, zatiahnu do hry aj nových spoločníkov. S ich príchodom sa atmosféra zmení, na scénu prichádzajú bábky. Dozvedáme sa o príbehu kráľovstva, ktorého časť územia obsadil drak. Nevie ho poraziť kráľ ani žiaden statočný rytier. Keď je v ohrození samotná princezná, chopí sa situácie odvážny garbiar Kyrylo, ktorý napokon draka vyženie. Práve na počesť garbiarovho víťazstva pomenuje kráľ znovunavrátené územie Garbiarovo.

Na prvý pohľad ide o dejovo jednoduchú klasickú rozprávku o drakovi, princeznej a udatnom mládencovi, akých sa nájde v každej krajine niekoľko. V kontexte aktuálnej situácie na Ukrajine však rozprávka pre deti naberá desivo reálne rozmery. Podtext okupácie zdôrazňuje rámec inscenácie – ukrývanie sa pred bombardovaním v pivnici. Pivničný priestor zároveň určuje štýl scénografii a bábkam, ktoré sú vytvorené presne z toho, čo by sme na takom mieste mohli nájsť. Scénu tvoria stupňovité kvázi praktikáble, resp. na čierno natrené palety, rebrík v strede a dve šnúry, cez ktoré je na jednej strane prevesená a štipcami upevnená nakreslená mapa pripomínajúca tvar Ukrajiny a na druhej modrá zakrývacia celta. Celta sa nachádza aj v plechovej vani, kde v istých častiach rozprávky jednoducho, ale funkčne predstavuje vodu. Scéna je úzka a kompaktná (vďaka čomu sa vošla aj do obmedzených priestorov kina), vzbudzuje stiesnenosť a podporuje pocit malého, zovretého priestoru s obmedzenými možnosťami na pohyb. Postavy preliezajú dnu a von z úkrytu po rebríku; pri bábkohre predstavuje rebrík kopec, na ktorého vrchole stojí zámok. Zavesená celta slúži na jednotlivé výstupy hercov a poskytuje záštitu pre prácu s bábkami.

Aj bábky sú v Garbiarove vyrobené z toho „čo dom dal“: princezná zo starej bábiky, kráľ z alobalu s plechovým vedierkom miesto koruny alebo plechový rytier s hlavou z polievkovej naberačky a vidličkou miesto ruky či zbrane. Hlbšie konotácie naberá bábka draka, umne zostavená z hračkárskeho tyranosaura a lietadla. Lietajúc ponad rozprávkovú krajinu, otvára drak veľkú papuľu. Krídla podobné tým z dvojplošníka vytvárajú pomocou nasvietenia baterkou veľký tieň lietadla, ktoré sa nesie ponad javisko, ponad pivnicu s ukrývajúcimi sa ľuďmi. Ľuďmi, ktorí si dodávajú nádej prostredníctvom rozprávok so šťastným koncom o tom, ako raz draka okupujúceho ukrajinské územie porazia a budú môcť vyliezť po rebríku von.

Garbiarovo je inscenácia, ktorá na malom formáte dokáže udržať pozornosť detského diváka i podnietiť úvahy jeho dospelého sprievodcu. Ponúka vrstevnatý príbeh, ktorý v čase, keď si na „situáciu u susedov“ nebodaj začíname zvykať, pripomína jej urgentnosť a naliehavosť. Hneď v úvode, po tom, čo nová dvojica v úkryte vidí, ako si kuchár a hudobníčka z dlhej chvíle rozprávajú rozprávky, jeden z nich poznamená: „Tí tu musia byť už poriadne dlho.“ Sprvu úsmevný výrok vyvoláva po odznení skôr zimomriavky. Invázia Ruska na Ukrajine predsa trvá už viac než dva roky a deväť mesiacov.

Ateliér Bez StropU sa rozhodol spojiť súčasnú tému s prístupnou formou, ktorá môže otvoriť diskusiu rodičov s deťmi, no aj medzi dospelými. Je ešte mnoho tém, o ktorých netreba prestať hovoriť. Ak si ateliér vezme za námet ktorúkoľvek z nich, my sa určite budeme tešiť.

Zdenka Bodnárová

Ateliér Bez StropU: Garbiarovo

Réžia a scenár: Daniel Pikalík

Dramaturgia: Lukáš Lipčák

Scénografia: Michaela Zajačková

Výroba bábok: Sergej Sinicyn

Hudba: Damian Štefan

Hudobný sprievod: kolektív

Odborná spolupráca: Beáta Dubielová a Jana Bartošová

Produkcia, svetlo a zvuk: Ateliér Bez StropU, o. z., na svetle spolupracuje pedagóg Konzervatória Jozefa Adamoviča v Košiciach Libor Pacek

Účinkujú: Oľga Kiriluk, Viktória Hámorová, Daniil Popov, Jakub Kubalík

Viac informácií na nocdivadiel.sk.

PODOBNÉ ČLÁNKY