Aktuality

Ako vypredať predstavenie, ktoré ešte nevzniklo

Ako vypredať predstavenie, ktoré ešte nevzniklo

TEXT: Matej Vanoch, Zuzana Zaťovič

FOTO: Viera Farbiaková, archív festivalu Vata fest

Nezávislé a neprofesionálne divadlá sa zväčša spoliehajú na financovanie z vlastných a z verejných zdrojov. Príklad viacerých divadiel ukazuje, že to ide aj inak. Cez crowdfunding.

„My ako čerství absolventi hľadáme priestor pre sebavyjadrenie. Podporením nášho projektu pomôžete nezávislému divadlu na Slovensku a slobodnému umeniu. V súčasnosti sa potýkame s problémom financovania nezávislého umenia a s absenciou platformy, ktorá by ho dokázala zastrešiť. Potrebujeme elektriku, kostýmy a z niečoho žiť.“ Tento text si mohol prečítať každý, kto zavítal na crowdfundingový portál StartLab, na ktorom zverejnili mladí absolventi VŠMU a JAMU svoj umelecký projekt. Začínajúci divadelníci potrebovali získať na vytvorenie autorskej inscenácie „negatív_eGOtrip“ 3 000 eur. Výsledok? Prekročenie plánu o 34 percent a získanie 4 035 eur. Na divadlo sa zložili známi, kamaráti, kolegovia, ale hlavne množstvo bežných ľudí, ktorým sa páčil projekt mladých umelcov.

Čo je to crowdfunding?

Podobných projektov sa objavilo na StartLabe od jeho vzniku v roku 2015 už 440, podporilo ich takmer 36-tisíc ľudí, ktorí sa vyzbierali na 1,6 milióna eur. StartLab je online priestor otvorený kreatívcom, dizajnérom, umelcom, aktívnym občanom, startupistom, v podstate každému, kto má hotový projekt, ktorý má verejnoprospešný charakter a chce naň získať financie od malých darcov. Ide o jedinú funkčnú slovenskú crowdfundingovou platformou, vďaka ktorej získavajú kultúrne, umelecké, či občianske aktivity podporu formou darov od bežných ľudí.

Ako je možné, že ľudia na tieto projekty dobrovoľne prispievajú zo svojich peňazí?
Odpoveď je celkom jednoduchá: ľudia sa majú lepšie a viac si uvedomujú svoj podiel zodpovednosti na tom, čo sa okolo nich deje.
V čoraz väčšej miere sú ochotní podporovať fungujúcu občiansku spoločnosť, nezávislé kultúrne aktivity či činnosť neziskových organizácií svojimi malými darmi. Vidíme to aj v prejavoch solidarity pri rôznych nešťastiach, či individuálnych tragédiách. Malé dary od veľkého množstva dokážu vyskladať markantné sumy. Tento fenomén bolo vidieť aj v nástupe politického fundraisingu, kedy na kampaň Zuzany Čaputovej prišlo 5 636 darov od individuálnych darcov v celkovej výške 270-tisíc eur.
StartLab navyše ponúka možnosť „odmeňového crowdfundingu“, kedy autor zvyšuje motiváciu ľudí podporiť jeho projekt tým, že im ponúka nejakú formu poďakovania, napríklad vytvorený produkt (kniha, CD, debnička zeleniny z biofarmy) alebo službu, poukážku, či vec, ktorú si autor kampane vymyslí.

V rámci projektu negatív_eGOtrip napríklad autori kampane ponúkli svojim podporovateľom vstupenku na premiéru, prehliadku Bratislavy po východniarsky so spišskou borovičkou, či kino a quinou s herečkou Marou. Každá z odmien bola podmienená minimálnou darovanou sumou.

Dôležitou informáciou je, že v prípade neúspešnej kampane, teda ak sa nenazbiera požadovaná minimálna suma, sú príspevky vrátené naspäť darcom.

Ako na to

Aký je návod na úspešný crowdfunding a získanie požadovaného objemu financií? „Odporúčam si naštudovať tému crowdfundingu a kampaň si dobre pripraviť. Samotné zverejnenie projektu na platforme na úspech zďaleka nestačí, ľudia musia projektu rozumieť a musí byť pre nich dostatočne atraktívny, aby sa ho rozhodli finančne podporiť. Dôležité je nastavenie odmien, ktoré plnia funkciu poďakovania sa darcom za ich podporu,“ vysvetľuje projektová manažérka StartLabu Zuzana Zaťovič. Ako dodáva, marketingová komunikácia kampane funguje veľmi podobne, ako marketing akéhokoľvek iného projektu.

Z peňazí individuálnych darcov sa podarilo zafinancovať viacero divadelných projektov. Okrem spomenutej inscenácie negatív_eGOtrip získalo združenie GAFFA podporu pre vznik inscenácie „Otvorené hroby, otvorené okná. Prípad verbálneho dávenia.“, svoje projekty mohli realizovať amatérske, či profesionálne divadelné skupiny NÁDENNÍK, Naše hranice_92, Divadlo NUDE, Svadobné divadlo, vďaka StartLabu vznikol aj divadelno-sociálny projekt Dramatický medzipriestor, ktorý prepájal rómsku a nerómsku mládež.

Fundraising na vlastnom webe

Inou alternatívou individuálneho darcovstva v online priestore je služba DARUJME.sk. Funguje od roku 2012 a k dnešnému dňu pomohla približne 400 subjektom získať od ľudí finančnú podporu vo výške 4,5 milióna eur. Služba je určená len pre neziskové organizácie a umožňuje získavanie darov prostredníctvom ich vlastnej webovej stránky.

Ako to funguje? „Záujemca o službu sa registruje na stránke, kde vyplní dotazník žiadateľa. V prípade, že je jeho žiadosť schválená, získava prístup do rozhrania služby, kde si vo svojom konte nastaví vzhľad a obsah darovacích stránok a automatických ďakovných emailov. Systém mu vygeneruje link na darovaciu stránku, ktorý si umiestni na svoj web, ideálne do hlavného menu,“ vysvetľuje Zuzana Zaťovič.

Návštevník vďaka tomu uvidí na webstránke farebne odlíšené tlačidlo DARUJTE či PODPORTE NÁS, po ktorého rozkliknutí vyplní potrebné údaje a zadá informácie o výške a spôsobe platby. Môže si vybrať medzi jednorazovým darom a pravidelnou platbou. Ide o podobný proces, ako je nákup v e-shope.

Službu využívajú organizácie ako Zelená hliadka, VIA IURIS, či Liga proti rakovine, portál však pomáha aj subjektom pôsobiacim v kultúre. Jedným z prvých užívateľov služby bolo Kultúrne centrum Stanica Žilina-Záriečie, ktoré sa v čase vzniku portálu rozhodlo začať s rekonštrukciou Novej synagógy v Žiline. Podľa Mareka Adamova, šéfa žilinskej Stanice, by sa bez tejto služby nevyzbierala ani polovica sumy od individuálnych darcov.

(Samostatný stĺpček):

Aký je rozdiel medzi fundraisingom a crowfundingom?

Fundraising je pojem spojený predovšetkým s neziskovými organizáciami, no týka sa aj rozpočtových a príspevkových organizácií, cirkví, obcí, samospráv, či politických strán. Pojem zahŕňa systematické získavanie financií pre činnosť či konkrétny projekt subjektu z dostupných zdrojov. Tieto zdroje by mali byť v ideálnom prípade (vzhľadom na snahu o nezávislosť a dlhodobú udržateľnosť) dostatočne diverzifikované.

Finančnými zdrojmi môžu byť grantová podpora, vlastné príjmy, príjmy z 2%, či dary od firemných a individuálnych darcov v offline a online priestore. Online priestor ponúka príležitosti na oslovenie jednotlivcov, čo poskytuje obrovské možnosti bez geografického či demografického obmedzenia a bez pevne stanoveného stropu. Z tohto dôvodu sa individuálnemu online fundraisingu v súčasnosti venuje čoraz viac subjektov.

Crowdfunding, na rozdiel od fundraisingu, je vymedzený na jedno miesto (platformu), crowdfundingová kampaň trvá obmedzený čas a projekt má presne stanovenú minimálnu cieľovú sumu, ktorú potrebuje získať, aby bol realizovateľný.
Tento nástroj pôvodne vznikol za účelom podpory kultúrnych a umeleckých projektov, postupne sa rozšíril do ďalších oblastí.

Aký je teda rozdiel medzi fundraisingom a crowdfundingom?
Fundraising je zastrešujúci pojem pre všetky možnosti získavania finančných zdrojov a crowdfunding je jednou z takýchto možností.

PODOBNÉ ČLÁNKY