Medzinárodný divadelný inštitút (ITI), svetová mimovládna organizácia pre performatívne umenia, inicioval v roku 1962 prvý Svetový deň divadla pri príležitosti otvorenia Divadla národov v Paríži. Odvtedy každý rok ITI požiada jednu z významných osobností dramatického umenia o posolstvo k tomuto dňu, vždy 27. marca, keď si pripomíname úlohu kultúry a dramatického umenia v spoločnosti. Prvým autorom posolstva bol francúzsky básnik, grafik a filmár Jean Cocteau.

Tento rok prijal túto úlohu Theodoros Terzopoulos, grécky režisér, pedagóg, spisovateľ, zakladateľ a umelecký šéf divadla Attis, zakladateľ Divadelnej olympiády a predseda medzinárodnej komisie Divadelnej olympiády.
Môže divadlo počuť, ako naša doba volá o pomoc vo svete zbedačených občanov, zamknutých vo väzení virtuálnej reality, zadebnených v ich dusivom súkromí? Vo svete robotizovaných existencií ovládaných totalitným systémom kontroly a represie v celom spektre života?
Zaujíma sa divadlo o deštrukciu ekosystémov, globálne otepľovanie, masívnu stratu biodiverzity, znečisťovanie oceánov, topenie ľadovcov či narastajúci počet lesných požiarov a prírodných katastrof? Môže sa divadlo stať aktívnou súčasťou prírodného ekosystému? Divadlo sleduje vplyv človeka na planétu už dlhé roky, no nedokáže tomuto problému čeliť.
Zaoberá sa divadlo stavom ľudstva, ako ho formuje 21. storočie, keď sú občania manipulovaní politickými a ekonomickými záujmami, médiami či mienkotvornými spoločnosťami? Ľudstva, v ktorom sociálne siete, hoci komunikáciu umožňujú, ponúkajú aj skvelé alibi, pretože poskytujú potrebnú bezpečnú vzdialenosť od toho Druhého? Všadeprítomný strach z toho Iného, odlišného či toho Neznámeho ovláda naše myšlienky aj konanie.
Môže byť divadlo priestorom spolužitia rôznorodostí bez toho, aby sme brali ohľad na tieto traumy, na tieto krvácajúce rany?
Rana krváca a pozýva nás na rekonštrukciu Mýtu. Slovami Heinera Müllera, „Mýtus je agregát, stroj, ku ktorému je možné pripájať stále nové a iné stroje. Prenáša energiu, dokým jeho rastúca rýchlosť nevyhodí do vzduchu cyklus civilizácie,“ a ja by som dodal, že i cyklus barbarstva.
Dokáže divadlo osvetliť spoločenské traumy a prestať osvetľovať klamlivo iba samo seba?
Toto sú otázky, na ktoré niet jednoznačných odpovedí, pretože divadlo existuje a pretrváva práve vďaka nezodpovedaným otázkam.
• Slovenský preklad z anglického prekladu (Yiola Klitou): Martina Havierová, odborná redaktorka e-časopisu kød – konkrétne ø divadle
• Originálny text v gréčtine a angličtine a viac informácií o oslavách Svetového dňa divadla: world-theatre-day.
Počas dňa divadla bude mať premiéru krátky film, ktorý je pôsobivou filmovou interpretáciou posolstva Svetového dňa divadla 2025 a zachytáva podstatu vízie Theodora Terzopoulosa. Symbolické miesta natáčania bolo starostlivo vybrané tak, aby posilnilo význam a vplyv Terzopoulosovho posolstva a zdôraznilo spojenie medzi divadlom a svetovým kultúrnym dedičstvom, počnúc Gréckom ako ich rodiskom (Divadlo Dionýza Eleutherea, Odeon Herodes Atticus a staroveká Aténska Agora – vrch Akropolis), a tiež divadlom a jeho hlbokým spojením s mestom vrátane Attis Theatre, Terzopoulosovho osobného umeleckého priestoru.
• Film k Svetovému dňu divadla 2025:
Teaser Release: Short Film Presentation of the World Theatre Day Message by Theodoros Terzopoulos