Aktuality

Milan Sládek: Viem, že to nejde, ale napriek tomu to spravím

Priekopník moderného pantomimického umenia, ktorého tvorba presiahla hranice viac ako päťdesiatich krajín sveta. Milan Sládek.

I. 60. výročie Divadla pantomímy Milana Sládka

Milan Sládek sa narodil v Streženiciach. Divadlu sa začal venovať na strednej škole v Bratislave pod vedením významného pedagóga Miroslava Fikariho. Jeho prvé pantomimické vystúpenia sú späté s amatérskym študentským divadlom na Univerzite Komenského v Bratislave. Vyštudoval herectvo na Divadelnej fakulte Vysokej školy múzických umení a na Divadelnej fakulte Akadémie múzických umení v Prahe. Pražský pobyt bol pre jeho umelecký vývin zásadný.

V roku 1957 sa členom pedagogického zboru opäť stal Emil František Burian, významný český avantgardný režisér, ktorý bol nespokojný so súdobým stavom herectva. Chápal, že celý proces má počiatok v erudícii herca, preto sa od sezóny 1956/1957 pokúšal o svoju už tretiu hereckú školu: „Studio E. F. Buriana při DAMU mělo mít charakter tvůrčí dílny,“[1] píše divadelná historička a teoretička Ladislava Petišková. Štúdia otvoreného v septembri 1957 sa okrem iných účastnil aj Milan Sládek. Prvýkrát sa jeho herci uplatnili „v novém nastudování Žebrácké opery (1956), které shlédli osobně Helene Weigel a Bertolt Brecht“[2]. Ďalším zásadným bolo stretnutie s členom, neskôr vedúcim pantomimickej skupiny Burianovho divadla D34 Eduardom Žlábkom. V rámci tejto spolupráce vznikla aj Sládkova emblémová postava zasneného pikolíka Kefku (prvýkrát v pantomimickej jazzovej komédii Boule v roku 1960). V roku 1961 spolu s časťou súboru prešli do divadla malých foriem Horizont v Bratislave, neskôr ako autonómne umelecké teleso Slovenského národného divadla. Ich inscenácie mali značný medzinárodný ohlas a boli pozývané na prestížne festivaly. Vyučoval pantomímu na Vysokej škole múzických umení a viedol Divadlo pantomímy (založené v roku 1965).

II. 50. výročie Divadla Kefka

Po okupácii odišiel s časťou svojej skupiny do Švédska a odtiaľ do Nemecka. Usídlil sa v Kolíne nad Rýnom, kde založil Divadlo Kefka (Theater Kefka, 1974), jediné stále divadlo pantomímy v západnej Európe, a spolu s Petrom Bu pantomimický festival Gaukler (1976). Pôsobil ako pedagóg na Folkwang Hochschule v Essene, kde sa v roku 1987 stal profesorom pantomímy. Po Nežnej revolúcii v roku 1989 sa na popud básnika Ľubomíra Feldeka a Františka Mikloška, v tom čase predsedu Národnej rady SR, umelecky vrátil do Bratislavy. Založil Nadáciu za obnovenie Divadla Aréna a stal sa riaditeľom novozaloženého Medzinárodného inštitútu pre pohybové divadlo, zároveň riaditeľom Divadla Aréna. Prvou premiérou tohto divadla, ktoré bolo takmer 50 rokov zatvorené a využívané ako sklad, bol Sládkov pantomimický muzikál Grand Pierot (1996). V rokoch 1996 až 2002 sa v Divadle Aréna pravidelne konal medzinárodný pantomimický festival Kaukliar.

III. Naratívna figurácia

Dôležitý zástoj v živote a tvorbe Milana Sládka má výtvarné umenie. V trinástich rokoch sa prihlásil do výtvarného krúžku v Považskej Bystrici, ktorý viedol neskôr významný predstaviteľ slovenského expresionizmu a grafickej školy Vincent Hložník. Absolvoval štúdium na Škole umeleckého priemyslu v Bratislave (odbor rezbárstvo), kde študovali viacerí dnešní významní umelci; blízkym mu bol spolužiak Juraj Jakubisko.

Bol autorom mnohých kostýmových a scénických návrhov, bábok, masiek aj divadelných fotografií. S výraznými výtvarnými konceptmi pracoval aj v rámci svojich operných režijných diel. V roku 2023 pri príležitosti 85. výročia narodenia mu bolo zorganizovaná výstava jeho výtvarných diel spojená s festivalom pantomímy pod názvom Mím.

K presahom medzi pantomímou a výtvarnou tvorbou sa Milan Sládek vyjadril: „[…] vždy ostávam pri figuratívnom maľovaní. Súčasne si uvedomujem, že výtvarné umenie je neodlučiteľnou súčasťou pantomímy. Keď som na javisku sám, pripadám si ako socha v pohybe. Keď inscenujem, portál javiska je akýmsi rámom, v ktorom komponujem jednotlivé scény.“[3]

IV. Persona grata európskej kultúry

Milan Sládek bol držiteľom mnohých ocenení, okrem iného Zlatej buly mesta Bratislavy za úsilie obnoviť Divadlo Aréna a celoživotný prínos v oblasti smerovania divadla (1998), štátneho vyznamenania Rad Ľudovíta Štúra III. triedy za celoživotné dielo v oblasti pantomímy, pedagogickej činnosti a dlhoročnej reprezentácie Slovenskej republiky v zahraničí (2000), štátneho vyznamenania Kríž 1. triedy za zásluhy SRN (2000), Ceny Jozefa Kronera za celoživotné dielo (2002) a mnohých ďalších štátnych, umeleckých a pedagogických ocenení vrátane titulu Doctor honoris causa na Vysokej škole múzických umení titul za celoživotné dielo a významný prínos v rozvoji školy (2019).[4]

V roku 2020 bol uvedený dokumentárny film Milan Sládek (réžia Martin Šulík) zachytávajúci umeleckú a životnú cestu slovenského-svetového majstra pantomímy, propagátora tohto „jemného umenia“[5] a neúnavného organizátora kultúrneho života, Milana Sládka.

„Budeme pokračovať v jeho misii prinášať pantomímu svetu. Aj vďaka nemu je pantomíma tradičné slovenské umenie a súčasť našej kultúry,“[6] napísal vo svojej rozlúčke s priekopníkom slovenskej pantomímy Tomáš Kasprzyk, dramaturg Festivalu PAN.[7]

Milan Sládek invites: European Mime Festival 2025

V roku 2002 sa Milan Sládek vrátil do Nemecka. Ostal však v kontakte so slovenskou kultúrnou scénou a vracal sa, najmä od roku 2018, keď s baletom Štátnej opery v Banskej Bystrici naštudoval inscenáciu Dubčekova jar. Po tom, čo v roku 2023 spoluorganizoval festival Mím v Bratislave, sa rozhodol pokračovať ďalej smerom k svojim koreňom aj geograficky. Idea organizovať medzinárodný festival pantomímy v rodnom regióne našla svoje kontúry vďaka spolupráci s kultúrnymi centrami v Púchove, Považskej Bystrici a Trenčíne. Milan Sládek invites: European Mime Festival sa mal uskutočniť v roku 2025.

Veríme, že usporiadateľom sa podarí podujatie uskutočniť a vznikne tak európska platforma mimického divadla nesúca meno a odkaz tohto jedinečného umelca.

„Som absolútne presvedčený, že pantomíma má budúcnosť! Všetko nasvedčuje tomu, že dnes je to porovnateľné so sedemdesiatymi a osemdesiatymi rokmi. Ale v akej forme sa objaví, to je ťažké povedať. […] Dnes je opäť veľa tých, ktorí robia ,neverbálne’divadlo. (Hanbia sa nazývať mímovia. […]) Takže ak má človek odvahu a šťastie, […] potom môžeme očakávať novú vlnu pantomimického umenia.“[8]

Milan Sládek, 2023

Česť jeho pamiatke.

red.

foto: archív Festivalu PAN

  1. Petišková Ladislava. Sládek, Milan. In: Česká divadelní encyklopedie. Dostupné online: <https://encyklopedie.idu.cz/index.php?option=com_content&view=article&id=2529:sladek-milan&catid=45&lang=cs&Itemid=291>

  2. Tamže.

  3. Kudoláni Srnenská Dagmar. In: Milan Sládek – Mím. Bulletin k výstave a festivalu Mím. Bratislava, 2023, s. 7.

  4. Titulok: Petišková Ladislava. Milanu Sládkovi k 85. narozeninám. In: Milan Sládek – Mím. Bulletin k výstave a festivalu Mím. Bratislava, 2023, s. 9.

  5. „Pantomime ist eine filigrane Kunst.“ Kühn Nils-Zdenek. In: Pantomime auf Absätzen. Dostupné online: <https://www.goethe.de/ins/cz/prj/jug/kul/de9824234.htm>
  6. Kasprzyk Tomáš. Dostupné online: <https://www.facebook.com/festivalpan?locale=ja_JP>

  7. Rozhovor s Milanom Sládkom pri príležitosti jeho návštevy Festivalu PAN v roku 2022 nájdete online: <https://javisko.sk/milan-sladek/>

  8. Sládek Milan. Rozhovor Franka Meyera s Milanom Sládkom. In: Milan Sládek – Mím. Bulletin k výstave a festivalu Mím. Bratislava, 2023, s. 24.Titulok: Sládek Milan. Rozhovor Franka Meyera s Milanom Sládkom. In: Milan Sládek – Mím. Bulletin k výstave a festivalu Mím. Bratislava, 2023, s. 24.


PODOBNÉ ČLÁNKY