Ako urobiť lacno a rýchlo úspešné ochotnícke divadlo
Časť šiesta: Alternatíva[1] (a ešte jedna poznámka)[2]
K prvej sérii metodických materiálov Javiska ako online platformy sme si dovolili pristúpiť s dávkou recesie. Jedným z najkreatívnejších v tejto oblasti je nepochybne dramatik, dramaturg a režisér Karol Horváth. V šiestej časti sa venuje alternatíve. Úspešné čítanie! ;D
Teoretický úvod, ktorý je viac úvod ako teoretický
„Alternatívnô divadlô jest každô, ktorjemu porozumje iba divák, ktorý pije kyslô cigóriu s tônikom.“[3]
„Alternatívne divadlo je také, ktorému rozumie iba porota, aj to nie celá.“[4]
Napriek tomu, že uvedené citáty autor vybral čisto účelovo, sú pravdivé. S ochotníckou alternatívou (a nielen ochotníckou) to zväčša býva ošemetné. Jej zásadný problém spočíva v tom, že najskôr si jej tvorcovia musia stanoviť východiskový bod.

Východiskový bod je taký bod v divadelnom priestore (metapriestore, forme aj obsahu), voči ktorému chceme vytvoriť vlastnú alternatívu. Najfrekventovanejším východiskovým bodom alternatívneho ochotníckeho divadla, voči ktorému sa vymedzujeme, je rozum[5].

Nepraktické ekonomické rady
Zarobiť na ochotníckom alternatívnom divadle sa dá viacerými spôsobmi:
a) dar
Pokiaľ považujeme za dostatočný zárobok darovaný raw koláčik (tvrdší ako srdce člena grantovej komisie) alebo krížalky sušeného kyslého jabĺčka, smelo do toho!


b) miestny grant
Tento typ grantu je možný iba v prípade, že predsedom príslušnej grantovej komisie je veľmi dobrý priateľ člena ochotníckeho súboru, rodinný príslušník alebo milenec/milenka člena/členky súboru. Pozor, dôležité upozornenie! Udelenie miestneho grantu je podmienené situáciou, v ktorej všetky adekvátne peniaze nezožrali nepoužili miestni futbalisti, hokejisti, mažoretky alebo folklórne súbory. „Je 1 000x pravdepodobnejšie, že celý alternatívny divadelný súbor naraz trafí blesk, než že dostane miestny grant.“[6]
c) okresný grant
„Je 900x pravdepodobnejšie…“[7]
d) krajský grant
„Je 723x pravdepodobnejšie…“[8]
e) celonárodný grant
„Je 603x pravdepodobnejšie…“[9]
f) nadnárodný grant
Celkom slušná pravdepodobnosť (asi 1:3), ale podmienkou je dokonalá znalosť postbyrokratickej angličtiny.
g) firemný grant
Neodporúčam. Firmy v súčasnosti riešia celkom iné problémy, než je podporovanie ochotníckeho divadla. „Boli časy, boli, ale sa minuli.“[10]
h) iný grant
Tento bod je iba pre pokoj duše. Iný typ grantu nepoznám, ale možno niekde je. Ak chcete, hľadajte! Lenže majte na pamäti, že nie každý, kto hľadá, aj nájde.
Nerobím to rád, ale v rámci striktnej objektívnosti musím všetkých záujemcov o spomenuté grantové systémy upozorniť, že pokiaľ poriadne vypíšu a doložia všetky položky, ktoré vyžaduje žiadosť o jeden grant, za ten istý čas dokážu naskúšať dve veľmi dobre zarábajúce veselohry s dedinskou tematikou.
A ešte jedna ešte dôležitejšia informácia! Granty je potrebné dokonale vyúčtovať a na všetky požadované položky je potrebné mať doklady![11]

Praktické inscenačné rady
Jedinou vhodnou platformou pre úspešné ochotnícke alternatívne divadlo je duchovno. Pokiaľ budete natoľko prefíkaní, že svoje dielo natriete decentnými odtieňmi kresťanstva alebo žiarivými farbami ezoteriky, úspešne zakryjete všetko myšlienkové (aj obyčajne remeselné) prázdno, čo sa bude pod nimi skrývať. Vôbec sa nemusíte zaoberať divákmi, ktorí už po pár sekundách odhalia váš nehanebný podvod. V tomto prípade je celkom jedno, či je príčinou neschopnosti vytvorenia funkčného divadelného tvaru hlúposť, arogancia, nedostatok talentu alebo lenivosť inscenačného kolektívu. Nikto sa neozve a nikto neodíde počas vašej ortodoxnej divadelnej blasfémie. Jediný možný druh diváckeho protestu je spánok a aj ten musí byť starostlivo maskovaný. Neúprimný potlesk máte teda zaručený, finančný profit nie.[12]


Dobre môže poslúžiť aj nejaký izmus. Ideológia už dokázala zakryť neporovnateľne väčšie zverstvá, ako je chaos na ochotníckom javisku. Účinok nie je síce taký nespochybniteľný ako pri duchovne, ale iba zatiaľ.

Vo vzťahu k uvedenému „východiskovému bodu“ môžeme alternatívne ochotnícke divadlo rozdeliť na tri základné formy:
1. so zdrojovým textom, pochádzajúcim z literárneho územia mimo ochotníckeho divadelného súboru[13];
2. so zdrojovým textom, pochádzajúcim zo samotného súboru[14];
3. improvizovaná anarchia.
Pri všetkých troch uvedených typoch textov je potrebné dodržať tieto zásady:
a) Najdôležitejšia zásada! Príbeh zabíja alternatívu! Čím menej príbehu, tým viac alternatívy!
b) Ďalšia najdôležitejšia zásada! Zrozumiteľnosť zabíja alternatívu! Čím menej zrozumiteľnosti, tým viac alternatívy!
c) V každej mikrosekunde predstavenia sa tvárte smrteľne vážne. Už v prípade malého náznaku kritiky všetkým tvrďte, že to bola alternatívna satira a vy nemôžete za to, že ju nepochopili. V hlavnom meste, na obnoviteľnom divadelnom festivale, sa smialo na vašom „kuse“ všetkých stoštyridsať divákov. Samozrejme, že to je alternatívny číselný údaj. Postup na jeho vyrátanie je jednoduchý: pokiaľ prišlo na predstavenie 20 alebo menej divákov, vynásobíme ho číslom desať. Takže 14 reálnych divákov sa rovná 140 alternatívnym. Ak je počet vyšší, používame algoritmus x =(20.10)+[(y-20).3], pričom „x“ znamená alternatívny počet a „y“ reálny. Takže ak prišlo reálne napríklad 27 ľudí, priznáme 221. Ak 33, uvedieme 239.[15]
d) Nič z toho, čo sa udeje na javisku, nesmie mať zmysel. Ale musíte v tom byť dôslední. Vo vašom chaose sa nemôže objaviť ani škáročka, ktorou by presvitala racionalita. Inak vám hrozí, že nejaký kritik, porotca alebo, nebodaj, divák vopchá do tej škáročky nohu a následne otvorí dvere, za ktorými budete stáť vy – nahí a prichytení a divadelne sprostí.

e) Ak chcete zažiť aspoň náznak diváckeho záujmu a následne možno aj úspechu, musíte hrať svoje alternatívne divadlo v obci, ktorá má aspoň 50 000 obyvateľov. Gaussova krivka nepustí, percento excentrických ľudí je nemenné. Aj najoptimistickejšie odhady tvrdia, že na 10 000 obyvateľov pripadá maximálne 1[16] potenciálny divák alternatívneho divadla.[17] Vo svetle týchto nespochybniteľných faktov prichádza do úvahy iba 10 slovenských miest. Dajme si ruku na srdce a pokorne skloňme hlavu – toto nie je žiadne prostredie na primeraný a pravidelný zárobok.
Posledná a najdôležitejšia rada
Aj keď vaše srdcia horia veľkým alternatívnym plameňom, vzdajte to, pokiaľ je čas! Na jeho teple si neohrejete ani vodu na ajurvédsky čaj.


Karol Alterna D. Horváth
Foto: Jaroslav Dvorský. FEDIM, 2023 / Divadlo Na skok: Hniezdo
Na ešte väčšie zmätenie laickej pospolitosti sa používa aj označenie „divadlo mladých“. Napriek nikdy nenapadnutému (prakticky aj teoreticky) faktu, že „divadlo starých“ doteraz neexistovalo a neexistuje. ↑
Nepliesť si s alternáciou! ↑
Väčšia ako veľká encyklopédia Országu; Uhorské kráľovské vydavateľstvo; Brecisburg 1042; s. 2025. ↑
In: Veľký rozhovor o malých témach so Svätožiarom Vajatanským; Plochozem a vek; ročník CXV, číslo 14; s. 1 – 2. ↑
Autor by veľmi rád uviedol termín „zdravý rozum“, ale vzhľadom na súčasnosť sa mu radšej vyhol a použil termín so širším rozsahom. ↑
In: Statistikoidés, Alexandros: Ellás v neurčitom vývoji a v presných číslach; Kalós; Mykenai 3. rok 2. olympiády; s. 111. ↑
tamže ↑
tamžetamže ↑
tamže ako tamžetamže ↑
Botto, Ján: Smrť Jánošíkova; Almanach Lipa II, Pešť 1862. ↑
Sfalšovaný doklad ešte stále nie je považovaný za doklad. Je oveľa jednoduchšie sfalšovať vedecké fakty alebo prieskum verejnej mienky než doklady k vyúčtovaniu grantu pre ochotnícke divadlo. ↑
V celých dejinách ochotníckeho divadla nie je známy jediný prípad, keď by veta „Pánboh zaplať.“ bola považovaná za skutočnú platbu. ↑
rozumej – pôvodná dráma, próza alebo poézia má autora a vydavateľa, teda aj editora, redaktora alebo dramaturga ↑
Aj keď finálnym výsledkom musí vždy byť všeobjímajúci divadelný chaos, tvorba vlastného textu je vždy náročnejšia než znásilnenie cudzieho. ↑
Použitý algoritmus je výrazne zmäkčenou (rozumej – realite bližšou) variáciou algoritmov počítania hlasov pri televíznych súťažiach. ↑
slovami „jeden“ ↑
2 poslucháči alternatívneho rocku, 3 alternatívneho popu, 0,5 návštevníka súčasného výtvarného umenia a 0,0000001 návštevníka súčasnej vážnej hudby ↑