Aktuality

Ako urobiť lacno a rýchlo úspešné ochotnícke divadlo. Časť piata: Činohra

K prvej sérii metodických materiálov Javiska ako online platformy sme si dovolili pristúpiť s dávkou recesie. Jedným z najkreatívnejších v tejto oblasti je nepochybne dramatik, dramaturg a režisér Karol Horváth. V piatej časti sa venuje činohre. Úspešné čítanie! ;D

Položme si ruku na srdce, ezoterici na čakru[1]: „Kto z nás nepovažuje činohru za kráľovský divadelný žáner?“ Ten, kto si povedal: „Ja!“ alebo: „Ja.“, nech okamžite beží pred zrkadlo a zhnusene pozerá na to klamstvo, čo mu trčí z očí. Vedzte, že ak sledujete spiaceho baleťáka[2] a on v spánku pohybuje nohami, nesníva sa mu o kráľovi všetkých labutí ani o jazere. Vo svojom sne práve celý zadýchaný pribieha na javisko (k stolu) s kusom papiera a kričí: „Sváko Ondro, Miško píše z vojny!“

Drahá Anička! Už si okopala hrach? A čo fazuľa?

Dlhoročné empirické skúsenosti a ich poctivá analýza ma doviedli k tomuto rebríčku monetárnej ziskovosti v ochotníckom divadle:[3]

1. grant[4]

2. predstavenia pre škôlky (viď časť druhá)

3. činohra

Pokiaľ nám v hrudi nebije iba cynické srdce obchodníka a aspoň každý jeho stý úder patrí divadlu, zvolíme si možnosť číslo 3. Stovky ochotníkov môžu dosvedčiť, že niet väčšej radosti, než sa po desiaty raz s vreckami plnými peňazí klaňať pred plným dedinským kulturákom.

Detail z klaňačky po 531. repríze slovenskej dramatickej klasiky, preloženej do miestneho dialektu

Cesta k méte najvyššej nie je však ľahká, najmä nie zo začiatku. Musíte splniť tri základné požiadavky:

a) ukryte svoju činnosť pod kvalitnú „strechu“. Myslím tým mestskú alebo dedinskú inštitúciu, ktorá vám zadarmo alebo za minimum peňazí (zaplatia to občania, ale tí sa o tom nikdy nedozvedia) dodá miesto na skúšanie aj s energiami. Nevyhnutné je, aby príslušnému oddeleniu, útvaru, komisii atď. šéfoval buď blízky rodinný príslušník alebo dôverný priateľ. Inak hrozí, že náhodná kontrola alebo príliš aktívny občan zakopne o niektorý z vašich peňazovodov a tým radikálne zníži pretok v eurách za predstavenie.

b) neriskujte s novými témami alebo s textami neoverenými časom. Úzkostlivo sa vyhýbajte tomu, aby sa vaši diváci o sebe dozvedeli niečo, čo dovtedy nevedeli.

c) súbor zostavte výhradne z hercov, ktorí milujú predvádzať sa na javisku[5]. Ku šťastiu im bude stačiť potlesk a obdiv divákov, odvoz a občerstvenie zdarma. Raz do roka im doprajte spoločné posedenie s občerstvením[6] a oslavný článok v miestnej tlači[7]. Ale nepreháňajte to! Príliš veľa článkov hercom nebezpečne dvíha ego! Nikto nesmie mať väčšie ego ako vy! Herec[8] s ušami plnými potlesku, žalúdkom plným rezňov a majonézového šalátu a pečeňou plnou lacného vína a ešte lacnejšej pálenky sa nikdy nebude zaujímať o financie súboru.

Posedenie na nádvorí kultúrneho domu po úspešnej premiére veselohry Tri vrecia zemiakov

Poznámky k výberu textu

Melodráma je lepšia ako tragédia. Veselohra je lepšia ako komédia. Komédia je lepšia ako satira. Veselohra je lepšia ako melodráma. Nárečie je lepšie ako spisovný jazyk. Malomesto je lepšie ako mesto. Dedina je lepšia ako malomesto[9]. Konflikty na báze vzťahov muži – ženy, starí – mladí, bohatí – chudobní sú vždy lepšie ako všetky ostatné konflikty.

Najlepšia je veselohra z dedinského prostredia, preložená do miestneho dialektu.

Réžia, scénografia a všetky ostatné otravné nevyhnutnosti

Ak už máte kvalitnú „strechu“, súbor aj text, môžete sa pustiť do skúšania. Pri ňom platí jedno veľké pravidlo a niekoľko menších.

Veľké pravidlo

Replika je zákon. Replike musí divák vždy rozumieť[10]. Aranžujte hercov tak, aby boli tvárou vždy k divákom a hlasno a dobre artikulovali. V rámci niektorých dramatických situácií je povolený aj mierny uhol, ale nikdy nesmie byť väčší ako 20 – 30 stupňov. Takže venujte aspoň polovicu času na „čítačky“. Poteší sa aj vaša „strecha“, lebo energie na jednu miestnosť sú výrazne menšie, ako energie na veľkú sálu v kulturáku.

Menšie pravidlá

Kulisy dajte vyrobiť výtvarnému odboru miestnej ZUŠ. Hlasné poďakovanie po premiére im bude bohato stačiť. Rekvizity prinesú herci z domu, takisto väčšinu kostýmov. Vyhýbajte sa reprodukovanej hudbe[11].

Hercov dôsledne veďte k čo najväčšiemu množstvu drobných pohybov končatinami, hlavou aj trupom a neprirodzenej mimike. Diváci budú mať pocit, že herci veľa a dobre hrajú.

Donúťte hercov, aby si našli vlastné finty, vyvolávajúce smiech. Vítané je pučenie očí, rôzne rečové vady[12]. Okamžitý úspech prináša akýkoľvek sexuálny alebo gastroenterologický kontext.

Ideálne komické vypučenie očí, žiaľ, v praxi nedosiahnuteľné

Zo zbierky gastroenterologických divadelných fínt (láskavo poskytol DS X. z malomesta Y.)

Ak si raz herci vytvoria vlastné finty, môžu ich používať až do konca svojho ochotníckeho života. Finty sa môžu, samozrejme, v rámci súboru alebo hereckej rodiny dediť. V ideálnom prípade sa diváci začnú smiať už pri náznaku finty. Pokojne ich môžeme vnímať ako svojské dopravné značky, ktoré divákovi napovedia, akú emóciu má prežívať.

Odskúšaným, efektným a efektívnym trikom na divákov je príhovor režiséra[13] pred začiatkom predstavenia. V príhovore musí byť divákom vysvetlené, ako majú predstavenie vnímať. Ušetrí ich to premýšľania počas predstavenia a tak sa budú môcť venovať tomu, prečo prišli – zábave. Dôrazne varujem pred vyšším podielom alkoholu v krvi. Veľa divákov nemá rado, keď sú herci alebo režisér opitejší ako oni.

Tália moja, takmer som zabudol na to najdôležitejšie!

Uprostred javiska musí stáť stôl! Bez stola nie je divadlo! A každý stôl má rád obrus!

Nech žije činohra a zisky z nej!

Napísal Karol D. Horváth

Foto: Slávka Kmečová. Akademický Prešov, 2022 / Študentské divadlo Prešovskej univerzity: Konšpirácia I

S láskavým dovolením divadla (ktoré má recesiu v DNA).

  1. Divadelná čakra sídli hneď vedľa čakry pocitu výnimočnosti a nad čakrou ešte väčšej výnimočnosti.

  2. Baleťák je baletníkov bratanec z hlavného mesta.

  3. Samozrejme so zohľadneným pomerom cena – výkon.

  4. Veľký pozor na zahraničné granty! Budete musieť naozaj urobiť, k čomu ste sa zaviazali a ešte to aj uveriteľne verifikovať skutočnými dokladmi!

  5. Nepleťte si to s láskou k divadlu. Tá je nebezpečná, lebo vždy nakoniec vedie k požiadavkám na kvalitnejší repertoár a ten sa vždy rovná radikálnemu zníženiu príjmov.

  6. bohapustá ožieračka po premiére

  7. alebo jej internetovej obdobe

  8. aj herečky, samozrejme

  9. dedín je viac ako malomiest alebo miest

  10. zrozumiteľná replika = hlasná replika

  11. Nikdy nemôžete vedieť, či v hľadisku práve nesedí udavač pre SOZA.

  12. pozor na zrozumiteľnosť!

  13. režisérky


PODOBNÉ ČLÁNKY